Næringsliv i Drøbak

Debatten om næringsutvikling har utviklet seg til en debatt om hvilke nye biter av marka vi kan forsyne oss av. Det er trist når det finnes så mange andre muligheter for et blomstrende næringsliv i Frogn kommune og Drøbak by.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Frogn kommune er en turistmagnet. Dette skyldes i stor grad nærmiljøet. Vi har et godt bevart bysentrum i Drøbak, og gode rekreasjonsområder med sjøliv, skog og golf. Vi har også et flott kulturlandskap der vi kan følge årstidenes skiftende farger. Alt dette bidrar til at Frogn og Drøbak er steder folk kommer til og husker med glede. Disse miljøkvalitetene må vi ta vare på og utnytte videre.

Også når det gjelder annet næringsliv har kommunen og byen store muligheter, som mange har klart å utnytte. Vi har nærheten til sjøen, vi ligger noen få kilometer fra et tungt kunnskapsmiljø ved Universitetet i Ås, og har også Universitetet i Oslo tilstede i byen. Vi har gode kommunikasjoner og kort reisetid til både Oslo, Østfold og Buskerud. Vi har også en høyt utdannet befolkning, ressurser å bygge på for de som vil utvikle kommunens næringsliv videre. Her bør det ligge store muligheter for utvikling av små og store virksomheter basert på kunnskap, og Venstre mener at Frogn kommune bør ha ambisjoner om å appellere til disse.

Et viktig næringspolitisk sak for Venstre er et levende sentrum i Drøbak by. Drøbak må bestå som handelssentrum og som et sted å drive variert næring. Det haster med gode løsninger for de gode tomtene i sentrum — motorer som gjør byen attraktiv for turister og innbyggere. Her ser Venstre det som en viktig utfordring å beholde og utvikle næringsarealer. Det må være en høy terskel for å omregulere næringsarealer i sentrum til bolig. Næring på bakkeplan må være en forutsetning for all eiendomsutvikling i sentrum.

Det er også et viktig sentrumstiltak å beholde gode kommunikasjoner, både for folk som vil besøke byen og for pendlere som jobber andre steder. Hele Storgata må være en del av sentrum, og bussene må kunne snu sør i byen. Buss, parkering og gjestehavn må til for å skape liv i denne delen av sentrum.

For å ha det levende og aktive næringslivet vi behøver i Frogn er det viktig at vi oppfattes som en døråpner-kommune, et sted det er enkelt å etablere og utvikle gode og lønnsomme bedrifter og arbeidsplasser. Vi har også store forventninger til det nye næringsrådet når det gjelder å skape forutsetninger for god næringsvirksomhet i kommunen. Venstre vil særlig ha de små bedriftenes sak for øye. Det som er bra for de små, er ofte også bra for de store, men det er ikke alltid omvendt.

Venstre tror ikke på, og kan ikke akseptere, at siste ord er sagt når det gjelder Horgen og Måna. Vi tror ikke på, og kan ikke akseptere at bussen forsvinner fra Drøbak sentrum sør. Vi ser for oss vekst og liv i Drøbak by og Frogn kommune, og håper mye av veksten kommer i spennende nye virksomheter som spiller på kompetansen hos Frogns innbyggere, på spisskompetansen i forskningsmiljøene rundt oss, og på miljøkvalitetene i Frogn kommune og Drøbak by.

Av Erik Lundeby, kumulert kandidat for Frogn Venstre ved kommunevalget 2007.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**