Drammen- en by hvor alle er velkomne ?

Samme dag som Bystyret vedtok kommuneplanen for 2007 — 2018 hvor økt mangfold og inkludering er et av hovedpunktene, ønsker en flyktningefamile fra Kongo med lovlig opphold i Norge å bli boende i Drammen etter å ha flyttet hit fra Nore og Uvdal. Dessverre er rekasjonene negative. Drammen Venstre ønsker å åpne den ærlige døra til Norge, for mennesker som vil skape et bedre liv for seg og sine. Det skal være legitimt å komme til Norge og Drammen for å skape seg en bedre fremtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Samme dag som Bystyret vedtok kommuneplanen for 2007 — 2018 hvor økt mangfold og inkludering er et av hovedpunktene, ønsker en flyktningefamile fra Kongo med lovlig opphold i Norge å bli boende i Drammen etter å ha flyttet hit fra Nore og Uvdal. Etter flyttingen mister familien muligheten til selv å være økonomisk selvhjulpne, og barna holdes hjemme fra skolen fordi de ikke har råd til matpakke. Samtidig mottar Drammen kommune store økonomiske tilskudd fra sentrale myndigheter fordi familien er bosatt i Drammen. Saken skaper stor oppmerksomhet i media og det politiske miljøet. Mange av reaksjonene i Drammens Tidende er imidlertid negative, og etterlyser større takknemlighet fra flyktningefamilen fordi de har fått komme hit til oss — til det rike og trygge landet Norge.

Velger byen ved Bystyre og Drammens innbyggere å ikke ønske en flykningefamilie som har bosatt seg her for å skape en god fremtid for seg selv, velkommen viser dette dessverre at det er en lang vei fra politiske målsettinger til konkret praksis. Drammen har fortsatt en vei å gå for den blir en by for alle — en by for mangfold og inkludering, en by hvor alle gis en mulighet til å skape en god framtid for seg selv og sine nærmeste. Familien fra Kongo har lovlig opphold i Drammen, og Drammen Venstre ønsker å åpne den ærlige døra til Norge, for mennesker som vil skape et bedre liv for seg og sine. Det skal være legitimt å komme til Norge og Drammen for å skape seg en bedre fremtid.

Tom Hedalen

Foto: Asgeir Osnes