Verden er ikke svart/hvitt, Arild!

Arild Hausberg har rett når han sier at Venstre og Ap deler noen liberale verdier. Vi er begge for det flerkulturelle Tromsø, rettferdig handel og en styrket kulturby. På andre områder som miljø, næring, kommunal åpenhet og skole står vi langt unna hverandre. Venstre har foran høstens lokalvalg sagt at vi ønsker et regimeskifte i Tromsø. Åtte år med AP/SV-politikk er nok! Vi mener et borgerlig samarbeid vil gi rom for mye mer Venstre-politikk, samtidig som vi lover å være garantisten for miljø og kultur om det blir borgerlig flertall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jonas Eilertsen

Foto: Frode Fjeldstad

I motsetning til Ap, velger Venstre alltid side med enkeltmennesket og aldri med særinteresser. For eksempel la Veidekke A/S nylig fram en plan om nye boliger i strandkanten i Tromsdalen. I realiteten vil dette bygge igjen store deler av sundet, og sette opp store blokker som ødelegger for både utsikt og innsikt. Ap-ordføreren gikk med en gang ut og ga prosjektet nærmest «carte blanche» til å gjøre hva de ville. Det holder å spørre beboerne på Bjerkaker som mistet sin utsikt, om hvordan det gikk forrige gang ordføreren ga en slik tillatelse. Venstre velger side med beboerne i Tromsdalen, ikke med utbyggerne.

Sosialliberalt alternativ
I et innlegg i forrige uke i denne avis angriper Aps ordførerkandidat, Arild Hausberg, min og Venstres støtte til markedsøkonomi. Dette vitner om en klar venstredreining av Arbeiderpartiet i Tromsø, og illustrer hvorfor det er uaktuelt for Venstre å samarbeide med Ap, SV og LO. Her bryter Hausberg med den økonomiske politikken som moderate sosialdemokrater som Roger Ingebrigtsen og Jens Stoltenberg, tidligere har stått for. I økonomisk politikk plasserer han seg dermed i sentrum av SV. Det kan ikke være lett å være moderat sosialdemokrat når man ser hvilken retning partiet har gått. Da er det viktig for disse velgerne at det er et sosialliberalt alternativ i Tromsø. Det partiet heter Venstre.

Ordførerkandidaten til Ap, prøver å si at det er likheter mellom Venstre og Ap i miljøpolitikken. SV/Ap har styrt Tromsø i åtte år. For miljøet har det vært åtte magre år. Noe av forklaringen er at Arbeiderpartiet er like bakstreverske i klimapolitikken som Fremskrittspartiet. Det må være et tankekors for Hausberg at det eneste partiet som stiller tvil ved om klimaendringene er menneskeskapte, også er det eneste partiet som skryter av Arbeiderpartiets klimapolitikk.

Ved høstens valg er det avgjørende for miljøet at Venstres offensive miljøpolitikk styrkes på borgerlig side, og at venstresiden får et svekket Arbeiderparti. Noen av tiltakene våre er å legge til rette for økt bruk av biler på elektrisitet eller bioetanol, fjerne all oljefyring innen 2015 og ivareta byens grønne lunger, som Bymyra.

I bås med listefyll fra Frp
Alle tromsøværinger som kan tenke seg å stemme RV, SV, Venstre, KrF eller Høyre, må bli forundret over måten Ap definerer politikken. Hausberg vil at valget skal handle om enten Jan eller Arild, ikke om politikk. Dermed plasserer han meg i bås med listefyll fra Frp. Tenk hvis jeg skulle ha definert Arild Hausberg ut ifra 35. plassen på RVs liste? Verden er ikke svart/hvit, Arild! Mitt politiske grunnsyn står langt unna reaksjonære krefter på høyre- og venstresiden representert i partier som Frp, SV og RV.

Venstre lover å være garantisten for miljø og kultur om det blir borgerlig flertall. Det er umulig for Venstre å styre byen uten at man ivaretar disse to kjerneområdene i byens liv. Tromsø bys behov for en skole med fokus på kunnskap, et kreativt og nyskapende næringsliv og en moderne miljøpolitikk, gjør at Tromsø trenger et regimeskifte.

En stemme på Venstre er ikke en stemme på Frp, men på vår politikk. Tromsø er en liberal by, med masse liberale mennesker. De fortjener et politisk alternativ, det vil Tromsø Venstre gi dem.

Jonas Stein Eilertsen
Leder, Tromsø Venstre