Taxivedtaket må annulleres

Fylkesleder Roar Sollied er opprørt over Fylkesrådets behandling av taxisaka i Tromsø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Når ble det vedtatt å opprette en sentral til i Tromsø? Har fylkeskommunen laget anbud eller svarer de bare på søknader når det blir tvingende nødvendig? Hvorfor er ikke Taxi 1 sin søknad behandla? Den ble levert først, og allerede 11. april! Hva med kravet om samtidig behandling av søknader? Spør Sollied.

Fylkesrådet har brutt forvaltningsregler og skulle ikke latt seg skremme til noe hastevedtak etter bråket mellom taxiselskapene Tromsø Taxi og Troms Taxi. Sistnevnte hadde forbrutt seg ved først å kjøre ulovlig i Tromsø og ble umiddelbart belønnet med ny sentral i byen. En sentral for Troms Taxi plassert i Tromsø behøver ikke å bety at de skal ha konsesjon for kjøring i byen.

Fylkesrådets vedtak må annulleres og vurderes på nytt. Hvis Fylkesrådet mener at det ikke er plass for mer enn to sentraler, har fylkesrådet et stort problem når ikke alle søkerne er tatt med i behandlinga, sier Sollied.

-Jeg tar ikke stilling til hvem som skal få tilslag på konsesjonene, sier Sollied, men dette er et spørsmål om lovmessig behandling og et spørsmål om konkurranse, noe som brukerne har stor interesse av. Taxitilbudet i Tromsø burde for øvrig vært behandla av Tromsø kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**