Redusert tilbud i Høvåg uten eiendomsskatt

Tidligere i sommer har både Maud Brit-Unni Torstensen og Torleif Kvifte, begge KrF, innlegg hvor de påpeker de store ulempene ved å innføre eiendomsskatt, og konkluderer med at dette ikke må innføres. Også gruppeleder Hans Thomas Nicolaisen støtter dette!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av Tor Audun Danielsen
Førstekandidat, Lillesand Venstre

Tor Audun Danielsen

Foto: Hans Botnen Eide

Det er lett å være enige om at eiendomsskatten rammer urimelig, og har mange svakheter. Alternativet er imidlertid reduserte inntekter til vår kommune som står foran store og viktige oppgaver. I bystyremøtets behandling av langtidsbudsjettet 20. juni var eneste mulighet for å få balanse, uten eiendomsskatt, å utsette utvidelsen av Høvågheimen ( innsparing 12 millioner), og la være å styrke bemanningen samme sted (kutte 4,1 millioner ) i tillegg til å la være å betale avdrag på lån, bruke av oppsparte midler m.m. Dette stemte også KrF for. Etter vårt syn har administrasjonen helt rett når den konkluderer sin vurdering av forslagene slik: "Økonomistab kan ikke anbefale forslagene." Derfor stemte Venstre mot.

I løpet av inneværende periode har vi brukt opp 50 millioner av fondsmidlene (vi hadde 76 millioner på ubundne investeringsfond i 2004) for å holde balanse i regnskapet. Det gjenstår å se om fylkesmannen som skal godkjenne langtidsbudsjettet, finner det akseptabelt.

I Venstre mener vi det er helt påkrevd å komme i gang med utvidelsen av Høvågheimen, og å styrke bemanningen der, jo før jo heller. Vi har altfor lenge hatt for dårlige tilbud/liten bemanning i Høvåg. Når dette, så vel som en sunnere kommunal økonomi, bare kan oppnås gjennom eiendomsskatt er altså vår vurdering at vi sammen må påta oss denne skatten for å komme i mål.

Andre, nye inntektskilder har ikke kommunen, og så må vi avfinne oss med at denne, som mange andre skatter, slår urimelig ut, selv om noe kan styres et stykke på vei ved hjelp av bunnfradrag osv. Det store flertallet av oss har en meget god privatøkonomi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**