Om kultursenter og om SV

Det er interessant å lese Harald Bjørløws betraktning i Lillesand-Posten angående kultursenter på Gamle Møglestu. Han gir null i innhold med spørsmålstegn etter. Spørsmålstegnet gir meg håp om at den Bjørløw og SV kanskje kan komme på bedre tanker. Men etter valget — selvfølgelig!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jens Olai Justvik
2. kandidat, Lillesand Venstre

Kultur

Venstre deler Bjørløws ønske om at kulturskolens ventelister må avskaffes, og at bevilgningene til de frivillige organisasjonene økes. Jeg kan sågar love Bjørløw at vi vil kjempe med nebb og klør for at kulturen skal få et solid løft i den neste 4-års perioden. Og jeg vil utfordre SV til å stå sammen med oss i denne kampen. Kampen for at husflidlag, leikaringer, rockegrupper, idretten, teatergrupper, korps, frimerkeklubber, kirker og lag skal få bevilgninger og lokaliteter som kan generere kunsten og kulturens fremme.

Venstre ønsker å bygge et kultursenter for framtida. Denne visjonen fordrer en trinnvis utbygging av Gamle Møglestu gård. Der et samarbeid med frivillige organisasjoner og lag om en dugnadsbaset virksomhet, sammen med kommunen som den viktigste aktøren, blir bærekreftene. Flere grupper vi har vært i kontakt med ønsker en slik modell. Vi ser for oss et kultursenter med muligheter og rikelig plass. Et kultursenter som ikke er skvist nede i byen, men et kraftsenter med rom og utsikt. Gamle Møglestu Gård har i dag fasiliteter som er så godt som klare til bruk. Og i disse dager foregår der teaterprøver på gården.

Venstre mener distriktslegegården blir for liten og for kronglete. Som Bjørløw påpeker er nærheten til e-teateret viktig. Men skal vi bygge lager, magasiner og verksteder for å drifte e- teateret blir det smått med plass til andre formål. Derfor foreslår vi: Flytt alt opp på Gamle Møglestu Gård , så kan e-teateret konsentrer seg om å være kino og teater. Produksjonen vil få gode kår på gården, sammen med mangfoldet av kulturuttrykk.

Bjørløw har også et spark til Venstre når det gjelder økonomi. Dette er viktige spørsmål som trenger grundig behandling. Enten man legger kultursatsingen til distriktslegegården eller Gamle Møglestu gård vil begge alternativene by på økonomiske utfordringer. Venstre er det eneste partiet som i inneværende periode som har frontet tydelig at kommunen må få større inntekter for å realisere de prosjektene som ligger foran oss. Vedtakene om ny ungdomskole og utbygging av Høvågheimen må resultere i økte inntekter. Vi har derfor gått inn for en moderat eiendomsskatt for å møte disse utfordringene. Hva gjør så SV? Bjørløw sier selv i sin artikkel om kommuneøkonomien at" tallene i budsjettheftet geiper mot han". Her har du deg selv å takke.

Siden 2003 har kommunen brukt oppsparte midler for ca 50 millioner kroner, pluss 15 nye millioner som SV var med på å bevilge for de neste årene. Utbyggingen av Høvågheimen ble utsatt ett år, der ble kuttet økte bevilgninger til bemanning samme sted og utsettelse for nedbetaling av gjeld i kommunen. Når vi vet at gjelden for kommunen vil øke radikalt de neste årene og at rentene vil sannsynligvis stige, synes jeg at SV og Bjørløw har et stort forklaringsproblem og kanskje bør gå litt stille i dørene.

Jeg kan garantere SV om at Venstre vil ansvarlighet og forutsigbarhet. Derfor er det med stolthet og trygghet at vi fronter Gamle Møglestu gård som kultursenter, i den deilige visshet om at stedet for kultur vil ligge i et smykke av et område. Der vår gamle kulturarv løftes opp og inn i nye tider.

Helt til slutt, Bjørløw: På åpningskonserten kan jeg godt synge en arie. Og etterpå skåler vi i champagne for livet, kulturen og framtida.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**