Forhåndsstemmegivningen er i gang!

Alle som har stemmerett kan forhåndsstemme fram til 7.sept. Dersom du ikke får gjort din borgerplikt og stemt valgdagen, kan du stemme på forhånd. For syke og uføre er det mulig å stemme hjemme, såkalt ambulerende stemmegivning. Ring Hurum Kommune tlf. 32 79 71 00 innen tirsdag 4.sept., så får du hjelp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgloven

Stryke kandidater
Det er ikke lenger anledning til å stryke kandidater.

Stem Venstre!

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Gi ekstra personstemme (kumulere)
Dersom du ønsker å gi en kandidat en ekstra personstemme (kumulere), gjør du det ved å sette et kryss i feltet til venstre for navnet til kandidaten. De fleste partier har forhåndskumulerte de øverste kandidatene på listen. Det betyr at disse kandidatene i utgangspunktet har fått en ekstra personstemme. Dette framkommer ved at kandidatenes navn er skrevet med uthevet skrift på stemmeseddelen. De kandidatene som er forhåndskumulert stiller i utgangspunktet likt og det er antallet personstemmer de respektive kandidater får, som er av gjørende.

"Å slenge" kandidater
Ved kommunestyrevalget kan du som tidligere føre opp kandidater fra andre lister ved å skrive opp navn og parti på kandidaten på høyre side av stemmeseddelen. Det er trykket rettledning på stemmesedlene. For mer informasjon om valget, se www.valg.no

Viktig!
Nytt av året er at alle må ha med legitimasjon når de skal stemme. Det går også raskere om du tar med deg valgkortet.

Oversikt over forhåndsstemmegivning
Hovtun, Klokkarstua: Hverdager 10.aug. — 7.sept. kl.08.00 — 15.00
Lørdag 1.sept. kl.11.00 — 16.00
Bankbygget, Sætre, 2.etg.: 3.sept. — 7.sept. kl.08.00 — 15.00
Hurum drift / Plan og samfunn: 3.sept. kl.08.00 — 15.00
Øvre Skoledalen 12, Tofte
Filtvet Helsetun: 3.sept. kl.12.30
Klokkarstua Helsetun: 6.sept. kl.11.30

Tilbudet om forhåndsstemming på de to helsetunene i kommunen gjelder i utgangspunktet beboerne, men også andre som bor i nærheten kan gjøre sin borgerplikt der.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**