Valgthriller i Hurum

En politisk meningsmåling utført for Røyken og Hurums Avis viser borgerlig flertall I Hurum, men med knappest mulig margin. Det går mot en real valgthriller.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgmåling Hurum

Parti – 03 – juni – august
AP 36,7- 38,6 – 39,4
Frp 13,6 -17,3- 18,9
H 24,6 – 22,6 – 20,7
Krf 3,5 – 3,2 – 3,2
SP 4,4 – 3,0 – 1,9
SV 10,4 – 5,5 – 7,2
V 4,9 – 9,5 – 8,3
Dem 1,8 – 0,3 – 0,3

Mandater

Parti – 03 – juni – august
AP 11 – 11 – 12
Frp 4 – 5 – 6
H 8 – 6 – 6
Krf 1 – 1 – 1
SP 1 – 1 – 0
SV 3 – 2 – 2
V 2 – 3 – 2

Som vi kan se, går både SV, Frp og AP fram når vi sammenligner med målingen i RHA i juni. SV får 2 mandater, Frp får 6 og AP får 12 mandater. Venstre går tilbake med 1,2 prosent siden RHA måling i juni, men har likevel en solid framgang i forhold til valget for 4 år siden. Resultatet på 8,3 prosent gjør likevel at vi akkurat passerer grensen og går ned fra 3 til 2 mandater. Høyre går også tilbake og får 6 mandater. I følge denne målingen er SP ute, mens Krf berger sitt ene mandat.

Går vi litt bak tallene og ser på kjønn, ser vi at AP ville fått en oppslutning på hele 42 prosent dersom kvinner fikk bestemme. mens Frp kun ville fått 14 prosent. Hvis bare menn hadde stemmerett, ville Frp endt opp med 23 prosents oppslutning. Venstre har størst oppslutning blant kvinner. 10 prosent av kvinnene i Hurum stemmer Venstre. Høyre har en litt jevnere fordeling, men men får faktisk mest oppslutning blant kvinnene med 22 prosent. AP har størst oppslutning blant de under 30 år med 44 prosent. Frp har 31 prosents oppslutning blant de under 30. Lavest oppslutning har de blant de over 60 år med 15 prosent. Blant de under 30 år, har Venstre en oppslutning på 14 prosent.

Meningsmålingen viser et borgerlig flertall I Hurum, men med knappest mulig margin. Borgelig side har 15 mandater og AP-SV har 14 mandater.

Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen er tydelig på at partiet hennes ikke kommer til å støtte en Frp-ordfører i Hurum. Slik situasjonen er i dag er de kumulerte på Venstres liste positive til å støtte borgelig side dersom valgresultatet tilsier det, selv om det ikke er utarbeidet noe formelt samarbeidsdokument. Men å støtte en Frp-ordfører fra Frp er Venstre ikke interessert i.
— Til det står vi for langt fra hverandre i for mange saker, sier hun. Venstres leder presiserer at Hurum Venstre foretrekker å være i opposisjon framfor å støtte en ordfører fra Arbeiderpartiet eller Frp. Men vi satser selvfølgelig på et godt valg, sier hun. Hun håper også at sofavelgerne tar veien til stemmeurnene. Det har tradisjonelt vært dårlig valgdeltagelse ved kommune- og fylkestingsvalg, men hun håper tendensen vil snu i år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**