Ett slag er ett for mye !

Denne sommeren har 400 hundre livredde barn og deres skamslåtte mødre tilbragt sommerferien på ett av landets 50 krisesentre.
Amnesty Internasjonal og REFORM —ressurssenter for menn etterlyser konkrete tiltak og spør HVEM BRYR SEG?
VENSTRE BRYR SEG !

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Anne Midtlien

Foto: Venstre

Politiske uttalelser vedtatt på Venstres fylkesårsmøte og Venstres landsmøte viser at vi tar vold i nære relasjoner på alvor.
Men det faktum at 98 prosent av de som oppsøker krisesentre er kvinner og barn, gjør det umulig å ikke fokusere på kjønnsforskjeller. De fleste menn slår ikke, men nesten alle som slår livstruende, er menn.
"Menn skal ikke ha personlige problemer. Det er "umandig", det er sensitivt og tabubelagt"; sier Thomas Hansen, en av initiativtagerne til "Reform — ressurssenter for menn"
Trolig er dette den viktigste årsaken til den brydde stillheten i det offentlige rom. Mannen snakker ikke om problemene sine.
Landets 50 krisesentre er SYMPTOM på et problem. Mannen som slår, er problemet.
For fem år siden åpnet landets første (og fortsatt eneste) ressurssenter for menn. Mange ulykkelige menn har sluttet å slå etter behandling ved ressurssenteret "Alternativ mot vold ". Det er styrking av denne type offentlige tiltak vi trenger for å ha håp om en gang å redusere vold som kommunikasjonsform.

Øystein Haga
Grimstad Venstre