Farlige veier – sykkelaksjoner i Røyken og Hurum

Torsdag 23. august gjennomførte Røyken Venstre sin aksjon for bedre gang og sykkelveier
“Vi vil følge opp og fremme saksgangen vedr gang og sykkelveier” sier aksjonens leder Daniela Torsvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Aksjon for trygge veier

Foto: Mary Sandal Johansen

Aksjonen i Røyken ble lagt til Betestad (Bødalen) langs Slemmestadveien, forbi Slemmestad barneskole til Slemmestad sentrum, opp Nyveien og på Sundbyveien mot Nærsnes. Etterpå ble det en markering på Nærsnes foran Joker bukikken.
Sundbyveien fra krysset Nyveien og til Morberg og videre mot Nærsnes en skummel vei. Det er mange som sykler og går mellom Gamle Slemmestad/Nyveien og til Morberg på Sundbyveien. Det er noe som skaper både redsel og frustrasjon hos bilistene og de myke trafikantene fordi det er en sving, en bakketopp, to uoversiktlige veikryss og mange respekterer ikke fartsgrensen.
“Sykkelbarna” ble derfor kjørt denne verste strekningen under aksjonen. Noen valgte å la sykkelen stå og gikk strekningen til Nærsnes og selv om både to og firbente kom vel fram, var det ikke noe som frister til gjentagelse! For en vei, å gå eller sykle her er med livet som innsats – slik skal vi ikke ha det i Røyken!

sykkelaksjonen i Røyken

Foto: msj

Daniela Torsvik

Foto: privat

Daniela Torsvik 2. kandidat for Røyken Venstre og leder av aksjonen i Røyken uttaler at hun er godt fornøyd med markeringen. “Både på markeringen i Nærsnes og på Venstres stands har vi fått gode tilbakemeldinger på aksjonen og på oppslaget om aksjonen i Røyken og Hurums Avis. Flere uttrykker at de vil at gang og sykkelveier skal prioriteres”

Borghild Tenden

Foto: Jan Harsem

Borghild Tenden (V), nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier til vår hjemside at hun før helgen skrev et avisinnlegg om at Venstre vil ha incentivordning for trygge skoleveier.
“Jeg har selv vært rundt i mitt eget hjemfylke Akershus for å se på skoleveiene. Jeg ble sjokkert og skamfull over hvor farlige de enkelte steder var”

“Det er i utgangspunktet kommunene og fylkene som er ansvarlig for skoleveiene. Og det gjøres mye bra lokalt, men jeg tror det nå er på tide å tenke nytt. Vi bør innføre statlige incitamenter for at flere fylker og kommuner kan komme i gang med tiltak for å sikre skoleveiene. For eksempel er det mulig å innføre en belønningsordning etter modell av kollektivtransporten, som gjør at de kommunene som bruker mye penger på skoleveier etter målbare kriterier, får mer penger fra staten”.

23 august på Nærsnes

Foto: Harald Torsvik