Vår tids klimautfordring må følges opp også på kommunalt nivå

Vår tids klima-utfordring kan ikke bare løses ved nasjonale og internasjonale tiltak. Også på kommune-nivået må vi ta vår del av ansvaret. Beregninger gjort av Cicero m.fl. viser at så mye som 15 % av norske klimagassutslipp kan kuttes gjennom regionale og lokale tiltak. Venstre mener derfor at Asker kommune nå må ta et mer konkret klimaansvar. Gjennom å lage en forpliktende klimaplan kan vi identifisere muligheter på dette området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Erling Bergsaker

Blant konkrete tiltak Asker kan gjennomføre er:

Forsere arbeidet for energiøkonomisering i kommunale bygninger. Kommunen er en stor eiendomsbesitter. Oppvarning og belysning her trekker store energiressurser. Å redusere energiforbruket er både miljømessig og økonomisk lønnsomt.

Asker bør bygge fjernvarmeanlegg basert på bioenergi som kan tilby varmt vann for oppvarming og forbruk både til private og offentlige bygninger. Venstre støtter arbeidet med å planlegge slike anlegg i kommunen. Det blir viktig å bidra til at flest mulig forbrukere kan kobles til anleggene.

Kommunale kjøretøy for persontransport bør byttes til el-biler. Asker kommune har et stort antall kjøretøy for persontransport. Slik kortdistanse transport er godt egnet for el-biler.

Kommunen må legge til rette for økt bruk av kollektivtransport. Et viktig tiltak vil være etablering av parkeringsmuligheter ved knutepunktene for kollektivtrafikk. Slik parkering må være gratis for de som reiser videre kollektivt.

Vi må etablere kildesortering av avfallet i Asker, med utsortering av våtorganisk avfall. Venstre vil følge opp vedtaket om kildesortering i Asker og arbeide for at det organiske avfallet viderebehandles slik at metangassen som slikt avfall utkiller, samles opp og benyttes til energiformål.

Klimapolitikken har så langt kommet litt i bakgrunnen i partienes profilering til kommunevalget. Likevel kan mange av kommunens borgere gjøre en innsats for klimasatsingen i kommunen ved å velge riktig stemmeseddel 10. september.

Erling Bergsaker
2.kanditat, Asker Venstre