Lillesand kommunes økonomi – er den bærekraftig?

Det er en god og nødvendig økonomisk leveregel at løpende utgifter, herunder renter og avdrag på lån, i det lange løp må dekkes av løpende inntekter. For husholdningene er dette en selvfølge, og den samme lovmessighet gjelder også for en kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av Kristian Sundtoft
Bystyrerepresentant, Lillesand Venstre

Penger, sedler

Over et visst tidsrom kan man tære på oppspart kapital, men når det ikke er mer å hente der, må det hele baseres på de inntekter man måtte ha.

Flertallet i Lillesand bystyre har i de senere år etter min mening valgt å skyve inndekningen av økende økonomiske forpliktelser over på fremtiden, som om fremtiden ikke skulle få sine oppgaver å hanskes med.

For 4 år siden hadde kommunen ca. 70 millioner kroner i investeringsfond, hovedsakelig takket være et beskjedent salg av aksjer i Agder Energi og annen engangsutbetaling fra samme selskap. 20 millioner av dette er riktignok sikret som innskudd i et kompetansefond.

På forsommeren 2007 vedtok Lillesand bystyre en økonomiplan for 2008 — 2011. Les kommende valgperiode.Ved utløpet av 2011 er resten av disponible fond skrumpet inn til et minimum for å redusere og betjene en gjeld som vil være på mer enn 600 millioner, nesten det dobbelte av hva kommunen skyldte ved inngangen av 2007.

Det var ikke tilstrekkelig å bruke opp mesteparten av kommunens fond for å få balanse. I tillegg ble det budsjettert med økte skatteinnteker fra ca. 500 nye innbyggere, uten å budsjettere med økte utgifter til kommunale tjenester. Er det mulig at 500 nye innbyggere ikke skal koste noe? Dessuten ble eiendomsskatten for store deler av næringslivet, som vi skal leve av, vedtatt med høyeste sats.

Jeg oppfatter det slik at disse tiltakene ble foretatt for å unngå en moderat eiendomsskatt (laveste sats) for alle i kommunen. En moderat eiendomsskatt kan sikre et forsvarlig tjenestetilbud for alle.

Vi er inne i en valgkamp hvor nye løfter lanseres. Det synes etter min mening som om man kan starte forfra igjen. Men bordet (vedtatt økonomiplan) fanger. Partiene burde snarere avlegge et politisk regnskap for inneværende periode som viser de stor økonomiske forpliktelsene nye bystyrer må overta.

Skiftende flertall har ført oss opp denne situasjonen. Venstre har ikke støttet disse flertall ved å hevde at en moderat eiendomsskatt nå kan hindre en større eiendomsskatt siden eller drastiske kutt i tjenestetilbudet til innbyggerne. Denne politikken gir også oss mulighet for en begynnende satsing på Gamle Møglestu og en realisering av utvidelse av Høvågheimen tidligere enn det flertallet vedtok.

(Innlegget stod på trykk i Lillesands-Posten tirsdag 28.08.2007)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**