Innhold i skolen, ikke bare bygg

Betydningen av kunnskap og kompetanse som basis for en god skole ikke kan understrekes nok. Det ser det heldigvis ut som andre også har fått øynene opp for. Både SV og AP følger nå etter Venstre i vektlegging av at kunnskap og kompetanse er avgjørende for skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Skole

Foto: Luth

Venstres nylig vedtatte skolepolitiske manifest signaliserer enda tydeligere at det er Venstre som er skolepartiet. Og det skal vi fortsette å jobbe for, både lokalt og nasjonalt. Venstres initiativ for å få på plass et kompetanseår for lærere som en nasjonal ordning ble nedstemt i Stortinget i fjor, men gjennom god lokal jobbing har vi fått på plass utredning av dette forslaget i både Askøy, Oslo, Bergen, Stavanger og i Telemark. Dette er et godt eksempel på hvordan vi også fremover skal jobbe sammen lokalt og nasjonalt.

Skolen er og skal være en av våre viktigste allmenndannende samfunnsinstitusjoner, både som demokratibygger, kunnskaps- og kulturbærer. Et underliggende stikkord for Venstres skolemanifest er tillit. Venstre har en grunnleggende tro på at de beste løsningene utvikles lokalt. Dette krever at vi gir folk tillit. Folk som blir vist tillit tar også ansvar. Lokal kreativitet og skaperkraft skal dyrkes frem, ikke kveles av direktiver ovenfra.

Noen av de viktigste tiltakene Venstre vil fremheve er:
– Å innføre et kompetanseår for lærere.
– Å sikre læreren stor pedagogisk frihet.
– Å styrke det spesialpedagogiske arbeidet i skolen — spesialpedagoger på hver skole.
– Økt satsing på mappevurdering heller enn nasjonale avsluttende eksamener.
– Nasjonale rammer for skolens innhold, men langt mindre detaljstyring fra staten innenfor disse rammene.
– Å styrke skolen som integreringsarena for minoritetsspåklige.
– Å gi rektor større handlingsrom ved å styrke skolene med administrative funksjoner.
– Omlegging og utvidelse av lærerutdanningen til fem år.
– Å sikre rekruttering av realfag- og språklærere.
– Mer fordypning og strengere praksiskrav for lærerstudentene.
– Å innføre seniortiltak for å sikre at lærere står lenger i arbeid.
– Økt satsing på og en omstrukturering av rådgivningstjenesten.
– Å legge til rette for en rådgiver-spesialisering som et eget og dedikert utdanningsløp.
– Å fortsette med nasjonale prøver.
– Å sikre regelmessig skolepolitisk debatt i folkevalgte organer.
– Å styrke og rendyrke yrkesfagene.
– Å styrke kultursatsingen i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**