Vagles frekkhet og Arbeiderpartiets historieforfalskning

Det er med stor interesse jeg leste Vagles såkalte analyse av valget der han prøver å hevde at Ap, riktignok sammen med andre partier, kjempet for eiendomsskatten under valgkampen. Dette er direkte feil, kjære Vagle. Det var kun to partier som hadde tilstrekkelig mot til å flagge denne skatten i programmet sitt; Venstre og SV.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jens Olai Justvik

Foto: Hans Botnen Eide

Etter å ha saumfart Aps valgprogram er det lite eller ingenting som skulle tilsi eiendomskatt. At partiet har valgt minste motstands vei under valgkampen, viser bare at Arbeiderpartiet kanskje ikke har hatt mot nok til å fronte denne såkalte upopulære skatten.

Venstre gikk inn for eiendomsskatten da vedtaket om ny ungdomskole på Møglestu var en realitet. Skulle skolen bygges ville gjeldsbyrden og utgiftene bli så formidable at kommunen måtte øke inntektsgrunnlaget. Hva gjorde så majoriteten av partiene? Etter vår mening var det få som tok innover seg det alvoret at kommunens økonomi ble stadig forverret. Ser vi på bruken av oppsparte midler i forrige fireårsperiode var den på drøye 50 millioner kroner. Renta var stigende og gjeldsbyrden for kommunen ville øke dramatisk fra ca. 300 millioner til drøye 600 millioner kroner i 2011. Da blir det en gåte for meg at ikke partiene burde, måtte og i anstendighetens navn reagere. Vi tok ansvar fra dag én selv om valget var like om hjørnet. Vi var overbevist og fullstendig klar over at dette ikke var noen positiv valgkampsak.

I valgkampen fikk vi stadig høre at Venstre var for eiendomskatten, så oss var det uinteressant å stemme på. Det som da provoserte var at Vagle, og flere med han, dyppet sine meninger i honning og pakket dem i bomull. For så å komme i etterkant med velmenende retorikk. Jeg vil gå så langt som å si at i denne saken er det kun Venstre og SV som kan toe sine hender, og stå med ryggen rak.

Når det gjelder Høyre, så er dette en sak de har mistet en god del troverdighet på. En profilert Høyre-politiker i Lillesand sa til meg at hadde ikke Høyre frontet motstanden så kraftig mot eiendomskatten hadde resultatet blitt ganske annerledes. Vel, det får stå for seg selv. At deler av Høyre snur i denne saken er ikke unaturlig når budsjettallenes klare tale kommer for dagen. Når man vil opptre som hjerteknuser under valget og tallknuser etter valget, blir det hele en underlig farse. Derfor vil jeg igjen påstå at ordfører Thomassen hørtes ut som en god Venstre-mann under budsjettbehandlingen i høst, der han stod på ruinene av Høyre-programmet sitt.

Lykken for Lillesand er at kommunestyret i høst aksepterte eiendomskatten. Den vil gi innbyggerne i kommunen et solid tjenestetilbud. Vi vil kunne satse på eldreomsorg, de unge og ikke minst kultur. Med politikken fra høyresiden der Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og deler av Høyre nå er nøytralisert de neste 4 år, kan vi med trygghet ta fatt på de oppgaver som ligger foran.

Men kjære Vagle, ved neste valg vil jeg utfordre deg og resten av oss i det politiske miljø til å tale klart, være tydelige og ikke minst kunne stå for standpunkter som kanskje ikke er så populære, men dog så viktige.

For Venstre
Jens Olai Justvik