FLYTT VINDMØLLENE TIL HAVS — NÅ!

Arnt Even Bøe skriver i en innsiktsfull kommentar på fredag at vindmøllene bør havs nå — bare regjeringen får på plass betingelsene for næringen. Det har han trolig veldig rett i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Av: Jon Arne Silgjerd

Vindmølle

Foto: Hå Venstre

Undertegnede har vært sterkt kritisk til vindkraftanlegg på land helt siden de første søknadene dukket opp for 6-7 år siden og har som fylkespolitiker gått imot flere av dem, inkludert det håpløse prosjektet til Jæren Energi på Høg-Jæren. Det har vært et problematisk standpunkt, særlig for miljøpartiet Venstre. Fordelen med vindkraft er at den ikke har utslipp av CO2 og andre skumle gasser. Utslippsvennlig blir av tilhengerne konsekvent framstilt som miljøvennlig og alle motstandere blir dermed automatisk framstilt som motstandere av miljøvennlig kraftproduksjon. Men de som tenker litt lenger ser at så enkelt er det ikke.

Vannkraft er også tilsvarende utslippsvennlig, men de fleste er idag enig i å ikke bygge ut mer av hensyn til andre miljøargumenter, naturvern, landskapsvern, biologisk mangfold, osv. Nøyaktig de samme argumentene rammer utbyggingen av vindkraftanlegg også, kanskje enda sterkere ettersom disse skal plasseres på uberørte fjelltopper og høydedrag, godt synlig over enorme avstander. Og da kommer det i tillegg inn andre argumenter om visuell forurensing, støy og ulemper for friluftsliv og turisme.

Vindkraftutbyggerenes egen profesjonelle lobbyorganisasjon, Norwea, pøser stadig ut svært ensidig informasjon. En påstand derfra nylig var at vi må bygge ut en rekke anlegg på land først, for å høste erfaringer og utvikle teknologi til senere utbygging til havs. Den typen argumenter faller heldigvis raskt på steingrunn her i Rogaland. Offshoreindustrien vår plasserer nesten daglig mer avanserte innretninger enn en vindmølle langt uti havet — tilogmed på havbunnen står det mer avanserte tekniske innretninger enn vindmøller. Og hva er feil med de erfaringene de har høstet i Danmark og Tyskland i en årrekke? Trenger vi å gjøre alle de samme tabbene omigjen her hos oss?

Det er et tydelig stemningsskifte på gang i det norske folk og flere og flere innser at det vil være galskap å plassere det Bøe så treffende kaller "nåleputer" på de flotteste fjellpartiene våre. Nå må Stortinget og regjering kjenne sin besøkelsestid og satse knallhardt på en næring som kan bli et nytt stort vekstområde innen energi for Norge etterhvert som både offshoreindustrien og havbruksindustrien har nådd toppen.

Og det vekstområdet ligger ikke på land!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**