Det første fylkesrådsmøtet

5.-6. september samlet venstrefolk seg i Kongsberg for å diskutere samferdselspolitikk — og litt til. Fra Hurum møtte Geir Stave og Gunn-Torill Homme Mathisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

 Noen av deltakerne på fylkesrådsmøtet i Kongsberg

Noen av deltakerne på fylkesrådsmøtet i Kongsberg
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det var innkalt til det første fylkesråd i Buskerud Venstre etter at de nye vedtektene trådde i kraft. Fylkesrådet består av lokallagslederne, fylkesstyret og fylkestingsgruppa. Denne gangen var også nominasjonsnemnda invitert for å informere om nominasjonsprosessen. Dessuten var initiativtaker til etablering av Buskerud Venstrekvinnelag, Ulla Nordgarden, innom for å fortelle om den planlagte oppstarten av kvinnegruppa.

Fredag ettermiddag kunne lokallagsleder Bjørn Flo Knudsen ønske alle hjertelig velkommen til Kongsberg. Han overlot så stafettpinnen til fylkesleder Geir Stave som dyktig loset deltakerne gjennom programmet.
Hovedtema for fylkesrådet denne gangen var samferdsel.

Første innleder var fylkesrådmann Matz Sandmann. Han har i mange år brent for samferdsel. Med stor kraft snakket han om infrastrukturen som forfaller i landet vårt.
Sandmann viste til at mindre enn 2% av Statens totale utgifter går til samfersel.

På tide med ny vei

Foto: Tore Rykkel

Totalt 8 milliarder går til riksveier og jernbaneverket, noe som bare utgjør 0,9% av totalt 49,8 milliarder i sum investeringer (nybygg, nyanlegg). Herav er 25,1 milliarder av disse Statens petroleumsvirksomhet.

Mats Sandmann sitter i Østlandssamarbeidet som skal legge fram sitt forslag til ulike finansieringsmodeller for samferdsel 12. september. De mener prosjektfinansiering må brukes som verktøy for effektiv bygging og infrastruktur.

Østlanssamarbeidet vil presentere sju ulike modeller for finansiering:
1. Flerårige budsjettvedtak for samferdselsprosjekt
2. Innføring av periodiseringsprinsipp
3. Infrastrukturfond
4. Lånefinansiering
5. Offentlig — privat samarbeid
6. Fristilling av Statens vegvesen og Jernbaneverket (statsforetak eller AS)
7. Organisering av investeringsprosjekt i egne selskap

 Borghild Tenden

Borghild Tenden
Foto: Christoffer Biong

Deretter var det Venstre sin egen Borghild Tenden, nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, som engasjert innledet til debatt om sitt fagfelt, nemlig Venstres samferdselspolitikk. Hun snakket om utfordringer, avisoppslag og Nasjonal transportplan.

Helge Stiksrud, medlem i programkomiteen, presenterte samferdselskapitlet fra det første utkastet til nytt Stortingsvalgsprogram for Venstre.

Helge Stiksrud, Maria Søndreål og Helge Feet

Helge Stiksrud, Maria Søndreål og Helge Feet
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Ole K. Throndsen, Lasse Thue, Rebekka Borsch og Astrid Færevik

Ole K. Throndsen, Lasse Thue, Rebekka Borsch og Astrid Færevik
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Debatten gikk livlig og forsamlingen var enige om at nye finansieringsmodeller er helt nødvendig for å hindre at landets infrastruktur blir helt rasert.

Lørdag var det erfaringer fra lokallagenes arbeid med fokus på saker hvor lokallaget har fått gjennomslag — gruppearbeid og oppsummering i plenum — som var hovedfokus.
Det var også orienteringer fra Fylkestinget, fylkesstyret og nominasjonsnemnda før man behandlet uttalelser fra møtet.

Geir Stave

Geir Stave
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Møtedeltakerne var godt fornøyd med det politiske verkstedet. Det var tilbakemeldingen til fylkesleder Geir Stave da han avrundet det første fylkesrådet i Buskerud Venstre.

Les også Samferdselspolitikken er utgått på dato

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**