Idrett og politikk

Det er sjeldent smart for politikere å si noe kritisk om idrettsbevegelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er fordi at den frivillige idretten består av en rekke superentusiaster som ubetalt lever og ånder for sitt idrettslag. De er ofte limet i lokalsamfunnet. Det er likevel viktig å minne ildsjelene om at idrettsanleggene koster stadig mer. Det er særlig de store og avanserte konkurranseanleggene som både tar store jafs i kommunale investeringsbudsjetter og ikke minst i de årlige kommunale driftsbudsjettene. Idretten har blitt veldig bredspektret. Det er en stadig større distanse mellom det folk flest betrakter som den sunne og sosiale breddeidretten, og den profesjonaliserte og fascinerende men kravstore toppidretten. Lørenskog ishall har sjelden hatt bruk for sine 2000 tilskuerplasser. Det er et eksempel på en overinvestering som kommunen har gjort. Hvis en får private til å sponse seriøs toppidrett og toppidrettsanlegg, ser Venstre på det som en meget god samfunnsnytte.

Idrettslederne bør ikke stille krav om store tribunefasiliteter, flotte garderober, lysforhold for Tv sendinger, store kafeteriaanlegg eller anlegg med idrettslige detaljer som bare noen få topputøvere nyttegjør seg av. Vi må ha fokus på idrettsanlegg som skal ivareta den daglige fysiske aktiviteten for folk flest. Idrettsanleggene må være nøkterne og tilpasset konkurranse opp til kretsnivå.

Det er mange små forslag til tiltak fra den organiserte og uorganiserte idretten som aldri får den oppmerksomheten som de fortjener. Venstre ønsker et mangfold av rimelige idrettsanlegg i kommunen.

Bjørn Ivar Gran, Lørenskog Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**