Trygge sykehjem

Toril Berge og Kjell Veivåg tar i denne kronikken til orde for et mer helhetlig helsetilbud ved sykehjemmene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Når bystyret tidlig i høst skal behandle plan for eldreomsorg og sykehjemsbehovsplan for byen, er det viktig både å sørge for nok plasser ved sykehjemmene og et bredt og variert tilbud. Men slik vi ser det, er det særlig viktig å etablere et mer helhetlig helsetilbud ved sykehjemmene.

Styrk helsetilbudet. Eldre mennesker og deres pårørende må ha trygghet for at plass på sykehjem betyr at de får det helsetilbudet som er optimalt. Vi ser imidlertid dessverre jevnlig eksempler på at eldre sendes frem og tilbake mellom sykehus, sykehjem og egen bolig. Dette skaper utrygghet for den enkelte, og er også svært ofte lite formålstjenlig rent helsemessig.

Det må være bedre for den det gjelder og mer samfunnsøkonomisk riktig at legen i mye større grad enn i dag kommer til pasienten og at behandling i større grad skjer ved sykehjemmet i stedet for på et sykehus.

Toril Berge og Kjell Veivåg

Foto: Sveinung Bråthen

Det kommer også frem eksempler på at sykehjemmene i mange tilfelle ikke ivaretar oppgaven med utdeling av medisin på en tilfredsstillende måte. Det gis for mye medikamenter og i noen tilfelle feil medisin. Slik skal det ikke være.

Det er viktig å få til en god ansvarsfordeling mellom fastlege, sykehus og sykehjem — men skal vi klare det må vi styrke dagens medisinske tilbud ved sykehjemmene. Vi støtter planene om flere sykehjem med forsterket behandlingstilbud for de sykeste eldre. Men vi vil også gå inn for at legetjenesten ved de ordinære sykehjemmene reorganiseres og styrkes. Vi ønsker at det skal opprettes en funksjon som overlege for sykehjemmene i Oslo. Det blir overlegens oppgave å sikre den medisinske standarden ved institusjonene og bidra til erfaringsutveksling og medisinskfaglig utvikling i Oslos sykehjem.

Samtidig må vi tydeliggjøre kravene til fagpersonalet for øvrig. Det trengs flere sykepleiere og mer faglært pleiepersonale hvis vi skal klare dette. I dag er det ca. 40% ufaglærte medarbeidere ved sykehjemmene i Oslo. Ufaglærte kan gjøre og gjør en god jobb i pleiearbeidet. Men Oslo bør og skal ha en ambisiøs plan for å skaffe seg mer faglært personale, og å utdanne den ufaglærte arbeidskraften vi har.

Kvalitetskriteriene må tydeliggjøres. Vi ser stadig at det stilles spørsmålstegn ved hvilken forventning man kan ha til sykehjemmene og deres tilbud. Kvalitet i omsorgen handler, i tillegg til et godt helsetilbud, om innholdet i de mange store og små dagligdagse hendelsene som skal ivaretas på et sykehjem. Det er et politisk ansvar å sørge for at kvalitetskrav settes og overholdes.

Vi vil kreve at det utarbeides en enkel men tydelig oversikt over kvalitetskriteriene og at denne deles ut til alle som for kortere eller lengre tid flytter inn på et sykehjem og deres pårørende. Noen vil kanskje mene at det er unødvendig å beskrive at det skal foretas en grundig innleggingssamtale, der flere aspekter av en ny beboers liv gjennomgås enn bare de helsemessige. Det burde heller ikke være nødvendig å presisere at beboere på institusjon har rett til bad og turer ut i frisk luft osv. Men erfaringene viser at også slike kriterier må beskrives og vi vil bidra til at det blir gjort.

Illustrasjonsbilde

Foto: Microsoft

Rehabilitering gir bedre livskvalitet. Det er viktig at det medisinske tilbudet henger sammen, slik at livskvaliteten for den enkelte ivaretas best mulig. Det settes inn store ressurser ved sykehusene i behandlingen av eldre mennesker som blir utsatt for skader, rammes av hjerneblødning og/eller andre sykdommer om nedsetter funksjonsevnen. Når disse pasientene kommer tilbake til kommunehelsetjenesten, svikter tilbudet. Dermed mister mange muligheten til å kunne gjenvinne, i hvert fall, deler av funksjonsevnen. Det å mestre så mye som mulig selv, er viktig for selvfølelsen hos oss alle. Venstre ønsker derfor å styrke rehabiliteringstilbudet i eldreomsorgen.

Nærhet til bydelene. Det er bydelene som har ansvaret for eldreomsorgen i Oslo og som sørger for tildeling av sykehjemsplass. Sykehjemsetatens oppgave er å sørge for at institusjonene drives i samsvar med de kvalitetskrav som er utformet, og at det er plasser nok tilpasset de ulike behov, slik at byens innbyggere kan ha et reelt sykehjemsvalg.

I et slikt samarbeid er det mange grenselinjer som må gås opp, for eksempel når det gjelder økonomi. Bydelene og etaten må i fellesskap utforme prinsippene for hvordan de ulike tilbudene ved sykehjemmene skal prissettes. Bydelene må også ha sentral innflytelse i utforming av kvalitetskriteriene. Det er bydelene som i dag har tilsynsansvaret med sykehjemmene og denne tilsynsoppgaven må styrkes. Det vil være et ledd i tydeliggjøring av ansvarsforholdene og bidra til å holde fokus på kvalitet i alle deler av tjenesteapparatet.

Toril Berge og Kjell Veivåg
Venstres bystyregruppe