SV truer Tromsøskoler

Tromsø Venstres Jonas Stein Eilertsen er veldig bekymret for SVs landsmøtevedtak om å legge ned alle friskoler. – I Tromsø ville dette betydd at både Steinerskolen og Ekrehagen hadde vært nødt til å legge ned. Vi ville heller ikke fått den nye internasjonale skolen som organiseres som en friskole, sier Jonas Stein Eilertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skolefrukt

Foto: © Monika Adamczyk | Dreamstime.com

Senest i forrige uke fikk Ekrehagen oppmerksomhet for særdeles gode resultater i språkundervisning.

– All ros til Ekrehagen og dette viser at det er bra at det finnes pedagogiske og religiøse alternativer til den offentlige skolen. Det viktigste er jo at elevene får et best mulig læringsutbytte, sier Eilertsen.

Han understreker at 99% av norske elever allerede går i den offentlige skolen og mener at SVs vedtak vitner om totalt feil fokus.

– Vårt hovedfokus som politikere skal være på å gjøre den offentlige skolen best mulig, noe vi i Venstre gjør ved å satse på gode og kunnskapsrike lærere. Det er tragisk at SV viser så lite raushet ovenfor den ene prosenten som velger et alternativ. Det er ikke et problem at noen hundre elever i Tromsø ikke går på den offentlige skolen, sier Eilertsen.

Den nye internasjonale skolen er planlagt drevet som en friskole under kontroll av en stiftelse. Venstre er nå bekymret for at den internasjonale skolen kan bli stoppet hvis SV får det som de vil.

– Det er klart at man trenger fleksibilitet som friskoler gir når man skal etablere en internasjonal skole, som ikke er og heller ikke skal være helt som den norske fellesskolen. Vi som vil ha et sterkere internasjonalt og mangfoldig Tromsø må sikre fornuftige rammevilkår for friskoler, fortsetter Eilertsen.

Friskoleloven gir også mulighet for å etablere grendeskoler i små områder, noe som kan være aktuelt i Tromsø etter at man har hatt en gjennomgang av dagens skolestruktur i neste kommunestyremøte.

– Det er klart at å etablere en grendeskole, slik vi har flere hundre av i Norge, bør være et aktuelt alternativ i deler av distrikts-Tromsø hvis foreldrene og elevene ønsker det. Dette vil ikke være et alternativ hvis SV får viljen sin, avslutter Eilertsen.

For flere kommentarer:
Jonas Stein Eilertsen, 480 645 83