Kunstgress nå – men ikke hvor som helst for en hver pris

Venstre står klart og tydelig bak planene om å etablere kunstgressbane i Frogn, men lokaliseringen som er valgt har negative miljøkonsekvenser og er usikker økonomisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hovedpunktene i Venstres syn er følgende:

•Kunstgressbane mellom Frogn Videregående skole og Oppegårdstjernet er en del av en uakseptabel bit-for-bit-nedbygging av marka.
•Formannskapet har ikke fått lagt frem ordentlige, kvalitetssikrede kalkyler for prosjektet. Kjøpet bør ikke vedtas uten økonomisk kvalitetssikring.
•Formannskapet sa nei til Venstres forslag om at det utarbeides reguleringsplan. Venstre mener at kommunen ikke kan stille mindre krav til å belyse konsekvenser og høre interessenter i kommunens prosjekter enn i private prosjekter. Derfor anket Venstre til kommunestyret.
•Riggtomta på den andre siden av riksvei 23 er et godt alternativ som kan bruke samme parkering og garderober, og som nærmest er ferdig planert. Alternativet ble ikke vedtatt utredet, den er ikke forsøkt regulert og det er ikke forhandlet med grunneier om salg. Argumenter om at tomta ikke er tilgjengelig er derfor uten grunnlag.
•Med lavere anleggskostnader er det ikke usannsynlig at idretten kunne fått to baner på riggtomta nå.

Venstre mener at 800 aktive trenger kunstgressbaner, men bruk ikke marka – det finnes et godt alternativ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**