Kunstgress tilgjengelig for alle

Idrett, miljøvern og universell utforming må henge sammen. Nå trenger vi en åpen og ryddig prosess der alle fakta kommer på bordet, mener Venstres Line Stokholm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Barnefotball

Foto: Erik Lundeby

Venstre ønsker kunstgressbaner for de 800 aktive fotballspillende barn og unge i kommunen, og Venstres Terje Johansen var forslagsstiller for prosessen med å se etter nye lokaliseringer for en eller flere baner. Venstre stemte også for å avsette midler til dette i budsjettet for 2009.

Venstre mener samtidig at flertallet har valgt en plassering av banen som er svært lite egnet, både når det gjelder miljø og fremkommelighet, og uten kjennskap til økonomiske konsekvenser.

-Vi har ikke sett kalkyler for prosjektet, sier Stokholm, og vi tror fortsatt at vi kunne få to baner annet sted for de 18 millionene som er avsatt i budsjettet, for øvrig med Venstres stemmer.

Den vedtatte plassering 50 meter fra vannkanten på Oppegårdstjernet representerer et stort inngrep i den sårbare flora og fauna som finnes der. I tillegg er Oppegårdstjernet kommunens eneste større vann og mulig beredskap for drikkevann.

-Bevisstheten om hvilken skade menneskenes inngrep i naturen medfører er heldigvis sterkt økende, sier Stokholm. Ødelegger vi naturen ødelegger vi etter hvert også oss selv. Hver og en av oss burde se det som sin plikt å bidra til at samfunnet utvikler seg på en måte som i størst mulig grad tar vare på naturen og som er bærekraftig.

Det er på denne bakgrunnen Frogn Venstre går i mot den valgte plasseringen av kunstgressbane.

Det er også et ansvar for de politiske organer å følge med på at de vedtak kommunen gjør er lovlige. 1. januar 2009 trådte en ny forskrift om universell utforming i kraft, hvis hovedessens er at alle skal kunne delta på alle samfunnets arenaer på lik linje, uten at det må settes i verk særlige tiltak.

-Det er et faktum at det er en svært bratt skråning ned til området der banen tenkes plassert, sier Stokholm. I planene står det ingenting om universell utforming, og det kan føre til at Frogn kommune ikke får rett til spillemidler til banen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**