Venstre advarer mot forhastede konklusjoner om snuplassen

Det er interessant å vite om det er mulig å snu bussen i krysset Badehusgt/Storgt uten store konsekvenser for parkeringssituasjonen i området. Å gå inn for å flytte plassen nå, er derimot forhastet, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

buss

Foto: Ivar Ruud Eide

Venstre var derfor i mandagens møte i Miljø, plan og byggesak ikke villige til å gjøre et vedtak som gikk for langt i å åpne for flytting av snuplassen.

-Vi ønsker oss først og fremst en utredning for å se om det er mulighet for en rundkjøring utenfor Finnegården, ikke en automatikk i at det lages en bebyggelsesplan for rundkjøringen, sa Venstres Nicolay Corneliussen i Utvalg for miljø, plan og byggesak mandag.

Derfor fremmet Venstre et forslag som innebar at vi ba om informasjon, men uten å igangsette arbeid for å endre planene på dette punkt. Venstres forslag var at “Utvalget for miljø- plan og byggesak anbefaler at det foreslåtte alternativ utredes for å bringe klarhet i om det er egnet som snuplass for buss og varetransport for Drøbak syd”.

Venstres gruppeleder Erik Lundeby understreker at Venstres fortsatt mener at Lehmannsbrygga er best egnet som snuplass for bussen, ut fra den informasjonen vi har i dag. Kommunestyret har vedtatt at bussen fortsatt skal snu på Lehmannsbrygga. Nå fremhever Rådmannen at bussen ikke kan snus på området som er regulert til offentlig trafikkformål. På den annen side kan Thons planlagte hus heller ikke settes opp uten å fjerne det offentlige trafikkområdet fra planen. Det bør vi ikke uten videre gjøre, mener Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**