Krever likebehandling for NTG Tromsø

Etter å ha besøkt NTG i på Alfheim i Tromsø, lover Venstre å ta opp forhold som har brakt skolen i en uheldig posisjon økonomisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres nestleder Trine Skei Grande fra kulturkomiteen, og Troms Venstres to fremste på stortingslista, Roar Sollied og Jonas Eilertsen, besøkte rektor Sture Grønli på NTG og fikk erfare at NTG Tromsø kommer svært dårlig ut i forhold til andre NTG-skoler i landet. Sørpå får man 17 000 kr per elev i toppidrettstilskudd, i Tromsø ingenting. De offentlige landslinjene innen toppidrett får 60 000 kr, kunne rektor Grønli fortelle.

Pga for mye utbetalt til NTG-er i fjor, blir alle trukket for tilskudd i år, hvilket er nok et drawback for NTG Tromsø, som har lite fra før. -Og landsdelen får generelt mindre til idretten.

På grunn av klossete håndtering av reglene for dekning av skolebøker fra Statens side, taper NTG-elevene ytterligere 5300 kroner per år.

Det koster 10 millioner å la alle elevene få det samme toppidrettstilskuddet. Det ønsker Venstre å se på framover. -Vi har iallfall et mer liberalt syn på friskoler og skal ikke motarbeide disse, slik det her synes å være tilfelle, sier stortingskandidat Roar Sollied. Han legger til at Venstre vil øke statstilskuddet til friskoler fra 85 til 90%.

NTG Tromsø er en stiftelse og har tilbud innen langrenn, skiskyting, fotball og svømming.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**