Tiårets politiske samtale i Tvedestrand 17. juni – still opp!

Bokbyen ved Skagerrak og Nordisk Informasjonskontor Sør-Norge har klart å få den tidligere danske utenriksministeren Uffe Ellemann Jensen, tidligere norsk stats- og utenriksminister Kjell Magne Bondevik og gtidligere forbrukerminister Astrid Gjertsen til en samtale om “Hva er viktigst i verden i dag”?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Pressemelding fra Bokbyen ved Skagerrak og Nordisk Informasjonskontor Sør-Norge
8. juni 2009

Uffe Ellemann-Jensen, Kjell Magne Bondevik og Astrid Gjertsen
i tiårets politiske samtale i Tvedestrand

"Hva er viktigst i verden i dag?" er temaet når tidligere utenriksminister i Danmark Uffe Ellemann-Jensen, Kjell Magne Bondevik og Astrid Gjertsen møtes til tiårets viktigste politiske samtale i Bokbyen ved Skagerrak i Tvedestrand onsdag 17. juli. Også alle stortingskandidatene i Aust-Agder er invitert til å gi kommentarer.

Til nå har Øystein Haga, Anne Tørå Solsvik, Line Vennesland (Ap), Kjell Ingolf Ropstad (KrF) og Svein harberg (H) meldt at de kommer.

Fattigdom, klimakrise, menneskeretter og finanskrise er mellom de emnene de tre erfarne politikerne vil samtale om.

Uffe Ellemann-Jensen er en av Nordens mest markerte utenriksministere internasjonalt etter andre verdenskrigen. Han var utenriksminister i Danmark fra 1982 til 1993, partileder i danske Venstre fra 1984 til 1998, leder av det liberale partiet i Europa i mange år, og nå anerkjent faglitterær forfatter, foredragsholder og samtalepartner over hele Europa. Da jernteppet falt og Øst-Europa igjen ble en del av Europa fra slutten av 1980-tallet var Uffe Ellemann-Jensen en av de mest sentrale aktørene både bak kulissene og i den offentlige samtale i og utenfor Øst-Europa. I fjor høst kom erindringsboka "Vejen, jeg valgte", bygd på foredrag i Grundtvigakademiet i København gjennom en hel vinter. Den danske Nyhedsavisen skrev at “Uffes personlige erindringer er fremragende læsning for enhver, de gerne vil forstå vores verden og vores samtid.” og Kristeligt Dagblad konkluderte med “‘Respekt", siger man til sig selv, når bogen lukkes.”

Kjell Magne Bondevik har vært statsminister i Norge i to perioder. Først som leder av Sentrumsregjerningen (1997-2000) og deretter av Samarbeidsregjeringen (2001-2005). Han leder i dag Oslosenteret for fred og menneskerettigheter, og er en mye brukt megler i konflikter over hele verden i oppdrag for FN og for regionale organisasjoner.

Bondevik var formann i Kristelig Folkepartis Ungdom 1970-1973, statssekretær ved statsministerens kontor under regjeringen Korvald 1972-1973 og stortingsrepresentant for Møre og Romsdal 1973-2005. Han var politisk nestformann i Kristelig Folkeparti 1975-1983, partileder 1983-1995 og leder av Kristelig Folkepartis stortingsgruppe 1981-1983, 1986-1989, 1993-1997 og 2000-2001. Han var kirke- og undervisningsminister 1983-1986 og utenriksminister 1989-1990.

Astrid Gjertsen er statsråden som åpna landet, åpna butikkene, utvida åpningsstidene i det private og serviceholdningene i det offentlige Norge. Hun var statsråd fra 1981 til 1986, stortingsrepresentant fra 1973 til 1989 og har hatt en rekke offentlige tillitsverv, i Høyre, i husmorforbundet, FN-sambandet og i flere andre organisasjoner. Rosehagen hennes på Borøy, Rosenlund, var kjent langt ut over landegrensene.

Samtalen ledes av sjefredaktør Stein Gauslaa. Alle stortingskandidater i Aust-Agder er invitert, og flere av dem har alt nå sagt at de kommer.

Idéen med kvelden er den åpne reflekterende og inkluderende samtalen mellom kloke mennesker, sier arrangementsansvarlig Jan Kløvstad i Bokbyen ved Skagerrak. Bokbyen og Nordisk informasjonskontor Sør-Norge samarbeider om arrangementet. Samtalen er den første av flere i bokbyen framover. Bare to dager etter er det juni-dialoger med ledende norske forfattere, og neste år inviteres flere av de viktige unge stemmene i norsk og nordisk offentlighet til Tvedestrand, sier arrangørene.

Tvedestrand rådhus onsdag 17. juni kl 1900.

For flere opplysninger: Jan Kløvstad 91 80 82 56

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**