Venstre er ingen garantist for Jens

Noen hevder at Venstre er en garantist for fortsatt Ap-regjering etter høstens valg. Dette er totalt feil, skriver Gunn-Torill Homme Mathisen i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Dersom noen skulle være i tvil: En stemme til Venstre er ikke en stemme til Ap eller FrP. Venstre støtter en sentrumsregjering bestående av de borgerlige partiene Venstre, Høyre, Krf og eventuelt Sp. Vi kan ikke sitte i regjering med verken Ap eller Frp. Dersom det ikke blir parlamentarisk grunnlag for en sentrumsregjering, vil Venstre være en del av opposisjonen.

I Norge må man ikke ha et klart flertall for å danne regjering — mindretallsregjeringer er vanlig. Da samarbeider regjeringen fra sak til sak med Stortinget. I en slik situasjon vil Venstre stemme for de sakene som er i tråd med Venstre sine synspunkter på sentrale politikkområder.

Venstre kommer ikke til å love bort sin støtte verken til Jens eller Jensen for å sikre disse et stortingsflertall. Dersom det ikke blir en ny sentrumsregjering kommer Venstre til å forbli i opposisjon og jobbe for mest mulig gjennomslag for sin politikk.

Tiden er overmoden for regjeringsskifte og en ny kurs. Fram mot valget er det en sak du kan være trygg på: Venstre vil definitivt ikke sikre en fortsatt Ap-regjering.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Hurum Venstre