Venstre topper Abelias kunnskapstest

Abelia har foretatt en evaluering av hvor kunnskapsvennlige partiprogrammene er. Venstre scorer fortsatt høyest. — En gladmelding som vi tar med oss inn i valgkampen, kommenterer Anne Solsvik, 2. kandidat for Venstre i Aust-Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I Abelias undersøkelse har partiene fått poeng ut fra 33 definerte indikatorer. De har sett på i hvilken grad de enkelte programmene har en visjon i innledningen for et kunnskapsbasert Norge, og har også kvantitativt målt hvor mange ganger kunnskap og kompetanse er nevnt i programmet.

Anne Tørå Solsvik

Foto: Venstre

Langt igjen
Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. De har over 700 medlemsbedrifter innen IT, telekom, undervisning, forskning og konsulenttjenester.

– Det er mange spennende tiltak, men dessverre fremdeles langt igjen før partiene tar kunnskapspolitikken på alvor, kommenterer Abelias Hilde Widerøe Wibe.

– Venstres score føles rettferdig. Det er flott at Abelia gjør sånne kåringer, for det er ikke allti d like lett å vise frem politisk satsing på forskning. Jeg er overbevist om at vi tjener på at vi ser forskning og utdanningspolitikk sammen med nyskapingspolitikk, sier Venstres Anne Solsvik.

Kunnskapsbasert næringsliv
Venstre får 26,5 poeng og en femmer, mens Ap ligger på bunn med 16,5 poeng og en treer på denne undersøkelsen.

– Venstre er tydelig og klar på målet om kunnskapssamfunnet og har gjennomtenkte tiltak. Venstre snakker om kunnskapsbasert næringsliv med troverdighet, sa Hilde Widerøe Wibe til Aftenposten da de presenterte en foreløpig undersøkelse i mars 2009.

– For et lite land i en globalisert økonomi er skole, høyere utdanning og forskning det viktigste å satse på. I skolen legges en viktig del av grunnlaget for framtidas demokrati og verdiskaping i Norge. Derfor har Venstre tatt på seg det ambisiøse målet om å bygge kunnskapssamfunnet i neste periode, avslutter Solsvik.

Kontakt Anne Solsvik for ytterligere kommentar på mob: 99 59 87 96

Legger ved undersøkelsen fra Abelia.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**