Fordeling av arbeid

Følgende leserinnlegg om fordeling av arbeid stod å lese i Fædrelandsvennen nå i juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det er tydelig at SV-leder Alf Holmelid i Fædrelandsvennen 9.juli d.å. har en forståelse av at økonomisk vekst betyr økte bevilgninger til trygd, sosialhjelp, bostøtte og tiltak. Han bør vite at disse bevilgningene har sitt grunnlag i et beskattet næringsliv. Derfor er det viktig og også forstå at myndighetenes vilkår for næringslivet burde være gunstigst mulig.

Lommebok, penger

Foto: Microsoft

Venstre har programfestet borgerlønnprinsipp som omfatter det Holmelid fremhever som offentlige ytelser, og Venstre krever et inkluderende arbeidsliv. Borgerlønn er i grunnen et høyt bunnfradrag i selvangivelsen. Det blir da lettere for NAV å fordele lønnet arbeid, kombinert med borgerlønn. Slik det er nå, er veldig mange mennesker
frarøvet arbeidsmuligheter til lønnet arbeid fordi lønnet arbeid er et knapt gode som er urettferdig fordelt, og folk forblir på sosiale ytelser.

Den beste vei mot fattigdom er gode arbeidsplasser med lønnet arbeid i henhold til folks ønsker og kompetanse. Sosiale ytelser er gode i krisesituasjoner, men det må da være veier ut av fattigdom og uføre?

Sverre J.Aune
Medlem i Venstre