EU og personvern

2.kandidat, Jonas Stein Eilertsen, svarer på Jens Ingvald Olsens angrep på Venstrei Bladet i Tromsø: Venstre er enige med Rødts stortingskandidat Jens Ingvald Olsen om at Norge burde bruke reservasjonsretten mot EUs datalagringsdirektiv. Det er en dyp krenkelse av enkeltmenneskets personvern at teleselskaper skal overvåke og lagre all informasjon om hvem du sender SMSer til, når og hvem du mottar telefonsamtaler fra ,og all din e-posttrafikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kamera

Foto: Ukjent

Mens der Venstre er et liberalt parti grunnleggende opptatt av enkeltmenneskets frihet, er Rødt et kommunistisk parti. Vi kjemper for enkeltmenneskets frihet, ikke bare for eller mot EU. Der Olsen sammen med sosialistene i SV og Sp kun er opptatt av å være mot alt som kommer fra EU, vil Venstre ha mer samarbeid med vår viktigste handelspartner. Med fri bevegelse over landegrensene øker også forståelse, toleranse og mangfold. "De fire friheter" som EUs økonomiske samarbeid bygger på, er på denne måten et viktig fundament for fred og demokrati. Men Venstre mener også at EU driver med for mye detaljregulering på områder som burde vært bestemt lokalt.

EØS-avtalen har tjent våre økonomiske interesser på en utmerket måte. Det gir våre eksportbedrifter fri tilgang til det felles europeiske markedet og har vært en av nøklene til den formidable økonomiske veksten Norge har opplevd de siste 15 årene. Norge har aldri brukt reservasjonsretten mot et eneste EU-direktiv, fordi det vil gi EU rett til motsvar og en betydelig svekkelse av EØS-avtalen. Nå er ikke sosialistene spesielt bekymret for hverken småbedrifter eller eksportrettet næringsliv. For et liberalt parti som Venstre, er det selvsagt helt motsatt. Vi har et glødende engasjement for de som skaper bedrifter og verdier.

Å bruke reservasjonsretten er derfor et meget dramatisk virkemiddel. Men datalagringsdirektivets inngående krenkelser av enkeltmennesker er totalt uakseptabelt for et hvert liberalt parti. Derfor stemte selvfølgelig også Venstres liberale søsterpartier i Europaparlamentet mot dette direktivet (Venstre samarbeider med partiene som organiseres i ALDE (Alliance of Liberal and Democratic Reform Partie) i Europaparlamentet). På samme måte som det gjøres vedtak i Stortinget som man er mot, vedtas det politikk i Europaparlamentet som jeg som liberaler er i mot. I dette tilfellet var det sosialdemokratene og kristendemokratene som gav flertall for direktivet.

Unge Venstre vedtok allerede i 2006 en uttalelse mot dette direktivet da det ble behandlet og utformet i Europaparlamentet. Det gjorde også Venstres landsstyre samme år. Det er typisk at EU-motstanderne i Rødt, SV og Sp ikke bryr seg noe om debattene om hvordan Europas fremtid formes og navlebeskuende kun ser etter hvordan de kan score nasjonale politiske poeng med sin motstand mot alt som kommer fra EU-systemet.

Norge mottar flere tusen lover og forordringer fra EU. De aller, aller fleste er meget god lovgivning og bidrar til en bedre hverdag for nordmenn og norske bedrifter, men EUs datalagringsdirektiv er unntaket som bekrefter regelen. Venstre håper at flere partier blir med å danne et flertall på Stortinget for å bruke reservasjonsretten mot dette direktivet. Det vil også bli interessant å se hvilke eventuelle motsvar Norge vil møte fra EU om vi gjør det. Det kan ha alvorlige konsekvenser for EØS-avtalen og vil kanskje hive Norge ut i en ny debatt om vår tilknyttingsform til EU. Noe som jeg og de rundt en million velgerne som ikke hadde mulighet til å stemme i 1994 helt sikkert vil sette pris på.

Jonas Stein Eilertsen
2.stortingskandidat Troms Venstre