Venstre vil ha sammenhengende sykkelveier

Venstres Borghild Tenden mener utbyggingen av sykkelveinettet går for tregt. Et Venstreforslag kan bidra til at de kritiske sykkelveiene i Frogn kommer på plass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Borghild Tenden på sykkel

Foto: Christoffer Biong

-Venstre vil satse langsiktig og forpliktende på utbygging av sammenhengende gang- og sykkelveinett, sa Venstres 1. kandidat i Akershus, Borghild Tenden, da hun syklet fra Ås til Drøbak sammen med Ventres 2. og 3.-kandidater Abid Raja og Inge Solli. De går inn for å øke sykkelandelen av arbeidsreiser fra 5 til 12 prosent innen 2020.

-Jeg mener at regjeringens satsing på sykkelveier preges av mye prat og lite handling, fortsetter Tenden. Venstre startet arbeidet med å lage en nasjonal sykkelstrategi allerede i 2002, men arbeidet med å forbedre forholdene for de syklende har stoppet opp med den rødgrønne regjeringen.

Venstrepolitikerne fikk oppleve en av Norges beste sykkelveier, men også at sykkelveinettet enda ikke henger sammen. Mange år etter at første etappe av sykkelveien mellom Ås og Drøbak ble bygd ender den fremdeles opp ved et jorde, nesten to kilometer fra tettbebyggelsen i Drøbak.

Venstre har foreslått å etablere en statlig støtteordning etter modell fra den statlige belønningsordningen for kollektivtrafikk. Kommuner og fylkeskommuner som vil satse på sykkelveier skal kunne søke midler fra en pott på 100 millioner.

Leder i Frogn Venstre, Erik Lundeby, mente en slik støtteordning kan gi fortgang i de viktigste sykkelveiprosjektene i Frogn kommune. Både i Trolldalen og ved Dal i Nordre Frogn er det kritisk å få sykkelveiene på plass snart.

– Det må satses ordentlig på sykkel og kollektivtransport, ikke bare på bilveier, sier han.

Venstrekandidatene Borghild Tenden, Abid Raja og Inge Solli ble tatt med på sykkeltur med de lokale Venstrelederne Inger Johanne Bjørnstad (Akershus), Solveig Schytz (Ås) og Erik Lundeby (Frogn).

Foto: Christoffer Biong

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**