Sponheim rutinert og tydelig -Terningkast 6 i Dagsavisen

I kveld var Sponheim så overbevisende at han kunne solgt juletrær i juni. Så gjenstår det å se om han klarer å selge Venstre i valgkampen, skriver Hege Ulstein i Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre er tidligere blitt omtalt som et vingleparti. Men i kveld framsto partileder Lars Sponheim som denne valgkampens tydeligste og stødigste partileder.

Lars Sponheim på pressekonferanse på Venstres Hus

Foto: Christoffer Biong

Sponheim er den mest rutinerte av de sittende partilederne. Under NRKs utspørring klarte han å være selvsikker uten å bli arrogant, og humørfylt uten å bli flåsete. Den balansegangen har han ikke alltid fått til før. Mange har ment at det er blitt for mye arroganse og flåseri. Men nå sitter det.
Han er ikke til å misforstå i regjeringsspørsmålet. Og han argumenterte overbevisende for at en ny regjering av Høyre, Venstre og KrF absolutt er en mulighet etter valget. Skjebnetroen hos de borgerlige velgerne på at det blir Jens uansett, er i ferd med å forsvinne, og Sponheims iherdige kamp for en Bondevik 3-løsning er en stor del av forklaringen på det.
Det var tydelig å se at Sponheim koste seg under utspørringen i kveld og at han liker å drive valgkamp. Han var tydelig og selvironisk om fildeling, og svarte sympatisk og med sjarm på spørsmålet om han ikke kan virke litt arrogant og brysk til tider: «Jeg er meg sjøl — jeg kan ikke være noen andre».
Forklaringen på hvorfor Venstre har fjernet flat skatt var forbilledlig: «Målet er jo nådd, vi fikk fjernet delingsmodellen etter tolv års kamp!» jublet Sponheim. Du vet du har fått til noe når NRKs inkvisitoriske utspørrere utbryter et spontant «Halleluja!» etter at du har svart på et spørsmål i partiledergrillingen.
I asyl- og innvandringspolitikken har Venstre monopol på en liberal linje etter at SV forsvant inn i regjering med Arbeiderpartiet. Sponheim svarte tydelig og gjorde ingen forsøk på å pakke inn sin egen politikk. Budskapet var at ja, vi trenger flere innvandrere, ja, vi skal behandle asylsøkere skikkelig og ja, asylinstituttet er en menneskerett. Det språklige bildet om at man alltid hjelper en som er i ferd med å drukne, men at det blir vanskelig når det er så mange som later som de drukner, var godt. Det er sikkert mange velgere som er uenige med Venstre på dette punktet. Men det er helt sikkert mange flere enn 4-5 prosent som er enige med dem.
I kveld var Sponheim så overbevisende at han kunne solgt juletrær i juni. Så gjenstår det å se om han klarer å selge Venstre i valgkampen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**