– Pinlig for kommunen

Da folk kom til kommunehuset på Hovtun for å forhåndsstemme søndag 5. september, kom de til stengt dør. — Pinlig og beklagelig, sier Gunn-Torill Homme Mathisen og Marianne Arctander i Hurum Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Valgurne

Foto: Microsoft

De to sto på valgstand i Sætre da de fikk spørsmål om hvorfor det ikke var åpent for forhåndsstemming på Klokkarstua, slik det var annonsert på Hurum kommunes hjemmeside. Irritasjonen var stor for de velgerne som hadde måttet dra med uforrettet sak.

En telefon til Anne-Hilde Rese for å undersøke saken bekreftet at det var skjedd en glipp. En frustrert ordfører ble ringt ned i sakens anledning, men kunne berette at valgfunksjonærer var på vei — et par timer etter annonsert.

Gunn-Torill Homme Mathisen og Marianne Arctander

Foto: Finn Dale Iversen

-Dette er pinlig og skulle ikke skjedd, sier Arctander og Homme Mathisen. Når det er annonsert at valglokalene er oppe, så skal man faktisk få gjort sin borgerplikt. Slike hendelser kan absolutt være med å gi flere sofavelgere. Det er slett ikke sikkert at disse velgerne gidder å prøve å få avgitt sin stemme en gang til. Vår mulighet til å påvirke hvordan landet vårt skal styres er gjennom stortingsvalg — det er slik demokratiet fungerer. Da må kommunen følge opp sitt ansvar, sier venstrepolitikerne.

De beklager sterkt at folk kom forgjeves. —Vi håper at ikke folk lar være å stemme på grunn av dette. Gjør et nytt forsøk; en slik blunder vil ikke skje igjen, avslutter de.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**