Om å måtte sitte på gjerdet og se på budsjettforhandlingene

Fire år med dagens kommunestyre ender sannsynligvis i enorme innsparinger, økte kommunale avgifter og eiendomsskatt — nå er det på tide å se på Råde med nye øyne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ta for eksempel disse dagers budsjettforhandlinger. De blå og mørkeblås mistillit til Rådmannen er bare et eksempel på det snevre synet på hva som har skjedd og hva som skal skje. Tilsvarende for de rødgrønne som har stirret seg blindt på eiendomsskatten. Hva med å se og opp frem i stedet for å gå baklengs inn i fremtiden?

I budsjettet for Råde kommune for 2010 og økonomiplanen for 2010-2013 er det, for å bruke en enkeltsak som eksempel, foreslått å kutte kr 3.263.830,- på de tre skolene i Råde. FAU ved de tre skolene kjemper med nebb og klør for å unngå dette og har i skrivende stund fått "tilbake" 2 millioner av disse kuttene, men fortsatt ligger det ann til over 1,2 millioner kroner i kutt.

Råde Venstre er imponert over FAUs arbeid. Men det skal da ikke være nødvendig at foreldrene skal måtte kjempe for deres barns fremtid? Råde er under snittet resultatmessig i et fylke som igjen er under landssnittet, noe som virkelig tilsier at det ikke er kutt som er medisinen, men ytterligere satsning.

Det er derimot med glede vi i Råde Venstre ser at Rådmannen har foreslått oppgradering og utvidelse av Karlshus og Spetalen skoler. I økonomiplanen er det satt av 10 millioner til hver av skolene over to år til dette. Det Råde Venstre stiller seg undrende til er hvorfor man skal flikke på to skoler i stedet for å satse skikkelig på en? Ville det ikke være bedre å satset 100% på en 1-7.trinn skole, samle den gode kompetansen som er i bygda under et tak, og spare store summer på å effektivisere bruken av den kompetansen som finnes?

Barneskolene er i dag jevnstore med 313 elever på Karlshus og 308 på Spetalen. Råde Venstre mener det er mest gunstig at Spetalen skole utbygges til å være Rådes eneste 1-7 skole eventuelt at man bygger en helt ny skole i forbindelsen med utbyggingen av Strømnesåsen. Den viktigste grunnen til at Saltnes er første prioritet i Råde Venstre er at det er i Saltnes det har vært, og er, den største utbyggingen av boligmasse i Råde.

Råde Venstre tenker utradisjonelt og er fremtidsoptimistisk. Vi får dessverre ikke vært med på å vedta budsjettet nå i desember, men håper kommunestyret tar dette til betraktning underveis i budsjettprosessen.

Rådmannen skriver videre i sitt budsjettforslag at sykehjemsdekningen er for lav i forhold til vedtatt målsetning. Råde Venstre tillater seg til å legge frem følgende forslag: Vedtar kommunestyret å utbygge Spetalen skole, eller bygge en ny i Strømnesåsen, vil man frigjøre Karlshus skole til å bli et nytt bygg for sykehjemsplasser og eldreboliger. Plasseringen er ypperlig i forhold til dagens tjenester, det aller meste ligger på et plan, og man vil spare mangfoldige millioner i forhold til å kjøpe ny tomt og reise et nytt bygg.

Christian Holstad Lilleng
Råde Venstre