– Total avsporing fra Hausberg

Tromsø Venstres kommunestyrerepresentant, Jonas Stein Eilertsen, reagerer med vantro på ordfører Arild Hausbergs ønske om vinter-OL i 2022. – Dette er en total avsporing fra de virkelige utfordringene som Tromsø kommune står ovenfor, sier Eilertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Ivar Kvaal

Samtidig som kommunestyret i Tromsø skal behandle et nytt kommunebudsjett hvor Rådmannen og Arbeiderpartiet legger opp til store skatteøkninger og velferdskutt lanserer nå ordføreren tanken om en tredje søknad om vinter-OL.

– For meg virker det som om Hausberg er mer opptatt av å jakte sin hvite hval, vinter-OL, enn å gjøre jobben sin med å modernisere Tromsø kommune. Eller så er dette et forsøk på å skifte fokus på at han og de rødgrønne partiene skal gi tidenes skatteøkning til innbyggerne i Tromsø, fortsetter Eilertsen.

Venstre påpeker også at det bare er 16 måneder siden idretten selv sa nei til å søke vinter-OL i Tromsø. Og at Tromsø har jobbet siden 2003 med å forsøke å få arrangere vinter-OL.

– Det er ingenting som har forandret seg på kostnadssiden siden forrige gang det ble nei. Dessuten har Tromsø prøvd å få søke i 2014 og i 2018. Jeg tror det er greit å gi innbyggerne litt pause fra OL-maset og heller fokusere på hvordan vi kan gjøre byen bedre uten å måtte arrangere et eller annet stort arrangement som vinter-OL, Melodi Grand Prix eller Mandela-konsert, avslutter Eilertsen.

For mer kommentarerer:
Jonas Stein Eilertsen, 480 645 83