Råde Venstre stiller spørsmål ved lovligheten i budsjettkuttene i skolen

Kommunestyret i Råde skal i møte 17.desember fastsette budsjettet for 2010. Etter hva som ble vedtatt i Formannskapet 25.11.09 ser det ut til at det er et politisk flertall for reduksjon av skolenes ramme med over 1 million kroner. Råde Venstre reagerer på tre ting ved dette forslaget til vedtak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

For det første går det mot nedskjæringer i en virksomhet som presenterer resultater under gjennomsnittet i et fylke som har resultater under gjennomsnittet i landets fylker for øvrig. Råde Venstre mener at den rette medisinen for forbedrede resultater er ikke nedskjæringer, men økte bevilgninger.

For det andre må Råde Venstre stille spørsmål ved lovligheten av et slikt eventuelt vedtak. Det er allment kjent at Råde-skolene sliter med gammelt og til dels utdatert utstyr og læremateriell. Faktisk så er flertallet av bøkene så utdaterte at de ikke engang følger gjeldende læreplan. I tillegg sliter de estetiske fagene med for lite materiell slik at undervisningen blir skadelidende.

Vi tør minne på Opplæringslovens paragraf 9-3 hvor det står at “skolene skal ha tilgang til nødvendig utstyr, inventar og læremiddel”. Både punktene ovenfor og det faktumet at IKT-undervisningen ved skolene er særdeles mangelfull på grunn av praktisk talt fravær av datamaskiner, gjør at Råde Venstre ber Kommunestyret tenke seg om både en og to ganger før man vedtar et slikt kutt. Spesielt da sett i lys av at det med stor sannsynlighet medfører lovstridigheter.

For det tredje reagerer Råde Venstre på AP/SP/KrF manglende evne til å være sitt ansvar bevisst. I sitt budsjettforslag skriver de at de ikke vil låse de ekstra bevilgende midlene de ønsker vedtatt i forhold til Rådmannens forslag, men at, sitat: “det bør sektoren selv vurdere”. Råde Kommune er eier av Råde-skolene og skal derfor bestemme hvilken retning skolen skal ta. Dersom AP/SP/KrF, som gjennom sitt flertall i Kommunestyre bestemmer Råde kommunes prioriteringer og valg, ikke kan bekjentgjøre sin skolepolitikk og stå for den, bør det av velgerne stilles store spørsmålstegn ved 2010-valget om de kan fortsette å være de ansvarlige for våre barns utdannelse og fremtid.

Christian H. Lilleng
Råde Venstre