Kommunens annonsebudsjett er ikke valgkampkasse for enkeltpartier

Annonsen der Arbeiderpartiet og Høyre fikk fremme sitt syn på budsjettet gikk klart over streken for hva som er akseptabelt av forskjellsbehandling av partier, uttaler Venstres Erik Lundeby til Amta 8.1.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lundeby mener det har vært utvist dårlig skjønn, og at ordføreren må avklare at dette ikke vil skje igjen. Han mener det strider mot all annen praksis, der likebehandling av partier etterstrebes.

Frogn Kommunestyre har nylig vedtatt retningslinjer som gjør det helt klart hvem som kan uttale seg på kommunens vegne. Hverken Arbeiderpartiets Knut Erik Robertsen eller Høyres Thora Bakka har verv som gir dem slik myndighet. At de velges ut til å presentere hovedsaker i budsjettet kan umulig være i tråd med retningslinjene.

Høyre og Arbeiderpartiet profilert i avisannonse på kommunens regning.

Foto: Faksimile

Lundeby påpeker i Amta at sakene Robertsen og Bakka presenterte var støttet av et bredt flertall i kommunestyret. Forslaget om samling av helseinstitusjoner som Høyre fikk presentere var også i Venstres opprinnelige budsjettforslag. Saken om satsing på skolen som Arbeiderpartiet fikk, var også i samsvar med Venstres forslag.

Venstre fikk i 2008 kommunestyret med på at skolen skulle skjermes for innsparinger. Rådmannens forslag om skolekutt kom når de andre partiene i formannskapet gikk bort fra dette.
Også gruppelederne i KrF og SV uttalte seg kritisk til annonsen i oppslaget i Amta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**