– Fortsatt ikke kontroll på driften

Selv om det er et regnskapsteknisk overskudd, så er krisen i Tromsø kommunes økonomi langt fra over mener Tromsø Venstres Jonas Stein Eilertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Ivar Kvaal

– Driften av Tromsø kommune skjer med underskudd og kommunen reddes av finanskrisen. Krisen har gitt mye lavere renter enn forventet og i tillegg har regjeringen sprøytet flere milliarder inn i kommuneøkonomien. I et normalt år ville Tromsø kommune hatt flere titalls millioner i underskudd, sier Eilertsen (V).

Tromsø kommune har tjent 24 millioner på lavere rente og 9 millioner i økte frie inntekter (rammetilskudd fra staten og skatt). Barnevernet, barnehagene, sosialtjenestene og pleie- og omsorg viser derimot et samlet underskudd på 50 millioner.

– Det bør bekymre Rådmannen at kommunen fortsatt ikke har kontroll på driften. Det er paradoksalt nok i redusert administrasjon og mindre kurs- og reiseutgifter man har de store driftsinnsparingene på. Man har spart nesten 17 millioner der. Det er forslag som opposisjonen har lagt fram flere ganger og blitt nedstemt på. Dette viser litt av potensialet for modernisering i Tromsø kommune, sier Eilertsen.

Han advarer mot å bruke det regnskapstekniske overskuddet som en sovepute for å unngå helt nødvendige moderniseringsgrep i Tromsø kommune.

– Vi kan ikke forvente noen redningspakke til neste år, og burde heller bruke denne situasjonen med lav rente til å redusere gjeldsbyrden til Tromsø kommune istedetfor å øke den, når vi vet at vi har en drift som ikke tåler et normalt rentenivå på 4-5 prosent. Hvis man ikke fortsetter moderniseringsgrep kan man for risikere å få et nytt underskudd til neste år, avslutter Eilertsen.

For flere kommentarer:
Jonas Stein Eilertsen, 480 645 83