Anniken Holtnæs trekker seg

Venstres varaordfører Anniken Holtnæs søker fritak for alle verv for resten av kommunestyreperioden. På grunn av sykdom har hun hatt permisjon siden våren 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Anniken Holtnæs

Foto: Østlandets blad

Det er en populær og synlig Venstrepolitiker som nå går ut av Frogn-politikken, i hvert fall i denne omgang. Hun har vært fungerende leder av Akershus Venstre, vara til landsstyret i Venstre og Varaordfører i Frogn. I Frogn er hun særlig kjent for sitt arbeid for å få til et fullverdig kulturhus i kommunen. Etter valget ledet hun en gruppe som utredet spørsmålet, og kom med anbefalinger til alternative lokaliseringer og modeller for kulturhus.

-Jeg savner veldig det politiske arbeidet, sier Holtnæs, men har fått streng beskjed av legen om å holde meg unna inntil videre. Holtnæs har en hjertefeil som innebærer at hun for tiden ikke er i stand til å jobbe.

I oktober i fjor flyttet Holtnæs til Oslo, der hennes samboer arvet et hus. Begge lengter imidlertid tilbake til Drøbak, og tror det ikke blir lang tid før de ser seg om etter ny bolig der.

-Kanskje jeg også blir å se i Frogn-politikken om ikke lenge, hvis jeg får orden på helsa, sier Holtnæs.

Blant Venstrevennene i Drøbak er Anniken Holtnæs sterkt savnet.

-Selv om hun var vår yngste, er Anniken en erfaren politiker, og det spennende å jobbe sammen med henne, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby. -Særlig på kulturområdet blir det vanskelig for oss i Venstre å erstatte henne, legger han til.

Annikens avgang kommer til å føre til flere endringer for Venstres kommunestyregruppe. Nytt permanent formannskapsmedlem blir Liv Jacobsen, og Erik Lundeby blir igjen nestleder i utvalg for Miljø, plan og byggesaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**