Behov for friske øyne

Selv om Tromsø kommune gikk med et marginalt overskudd på fem millioner i 2009, er det et stort problem for kommunen at det ikke er balanse på selve driften av kommunen. Denne gikk i 2009 med et underskudd på over 50 millioner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

frisk

Foto: sxc.hu

Det er derfor fornuftig med et utvalg som skal se på hvordan man kan modernisere driften og gjøre ting smartere enn det vi gjør i dag. Men et slikt utvalg bør ikke være finansutvalget i Tromsø kommune, som består av fem personer som allerede sitter i kommunestyret, slik ordfører Arild Hausberg (Ap) foreslo i forrige kommunestyre. Jeg er glad for at dette forslaget ble nedstemt av kommunestyret.

Jeg har stor respekt for alle mine kollegaer i kommunestyret, men tror ikke at Aps representanter plutselig vil bli for anbudsutsetting som bl.a. Venstre, Krf, Høyre og Frp har foreslått i kommunestyret, bare fordi det blir foreslått i finansutvalget. I desember leverte vi i opposisjonen i kommunen diverse tiltak for modernisering som til sammen ville spart kommunen 150-200 millioner. Det er ingenting som ville gledet oss mer om de rødgrønne i Tromsø hadde støttet forslagene, men jeg tror dessverre ikke de vil gjøre det med det første. Derfor ville finansutvalget aldri fungert som et reelt utvalg for modernisering og effektivisering, det ligger i politikkens natur. Det ville gitt et skinn av handling, uten at man faktisk ville gjort noe med problemene.

Det er derimot synd at Venstres forslag om et uavhengig utvalg bestående av eksterne representanter ble nedstemt (til tross for at Krf, Høyre og Frp støttet forslaget). Et slikt utvalg bestående av tidligere politikere, økonomer, næringslivsaktører og folk fra andre store organisasjoner ville kunne bidradd med nyttige forslag til hvordan man kan drive Tromsø kommune på en bedre måte. I og med at de kom utenfra hadde de sett på kommunen med friske øyne, som forhåpentligvis ville bidradd til nye løsninger.

Et slikt utvalg kunne gjort en viktig jobb for kommunen. Etter at de hadde kommet med en rapport med forslag måtte selvfølgelig fagforeninger og administrasjonen komme med videre innspill, og tilslutt ville de folkevalgte i kommunestyret tatt de endelige avgjørelsene.

Dessverre er det et politisk flertall i Tromsø bestående av Rødt, SV, Sp og Ap som har stemt i mot flere moderniseringsforslag fra opposisjonen. Et eksternt utvalg kunne kanskje hjulpet noe på situasjonen, men det beste for å få gjort de nødvendige grep i Tromsø kommune er et annet flertall etter neste valg.

Jonas Stein Eilertsen (V), kommunestyrerepresentant

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**