Liv Jacobsen fra Venstre inn i Follorådet

Venstre går inn i Follorådet etter et dramatisk valg på etterfølgere etter Venstres varaordfører Anniken Holtnæs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre fremmet Liv Jacobsen som kandidat til varaordfører etter Anniken Holtnæs, men tapte for Arbeiderpartiets May Granum. Venstre hadde dette vervet etter et valgteknisk samarbeid med Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og SV. Arbeiderpartiet og SV fikk etter det vi erfarer Høyre med seg på at Granum skulle sitte som varaordfører.

-Venstre blir med dette den store taperen i dette valgtekniske samarbeidet, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby. Vi ga fra oss vår andre plass i formannskapet for å få varaordfører, og sitter nå igjen uten noen ting.

Arbeiderpartiet, som fikk 50 stemmer mer enn Venstre, sitter med tunge lederverv i Kontrollutvalget, Administasjonsutvalget og Utvalg for miljø, plan og byggesaker i tillegg til varaordføreren.

-Dette er en sterk konsentrasjon av makt i et parti, og bekrefter at vi nå har en borgerlig-sosialistisk utbyggingsallianse i Frogn, sier Lundeby. Venstre er nå det eneste større partiet som står for et politisk alternativ.

Liv Jacobsen

Foto: Anniken Holtnæs

Høyre ble samtidig med på å velge Liv Jacobsen til Follorådet i stedet for SVs Kjell Monsen, som var venstresidens kandidat.

-Jeg gleder meg til å ta fatt på dette arbeidet, sier Liv Jacobsen, særlig nå når de samordnede planene i Follo og Akershus skal behandles.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**