Nye muligheter for Nordre Frogn

Trygg skolevei fra Nesodden grense til Dal gir ytterligere mulighet for utvikling av gode boområder, skriver Venstres Erik Lundeby i et innlegg i dagens Amta.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Utvalgene skal 22.3. og 24.3. behandle forskuttering av en gangvei-regulering som vil tilrettelegge for sammenhengende trygg skolevei fra Dal til Nesodden grense. Venstres Erik Lundeby mener at ikke bare trafikksikkerhet, men også stedsutvikling kan begrunne investeringen.

-Området rundt Dal er for tynt befolket til å ha grunnlag for regelmessig bussrute, og også skolen vil jevnlig komme under press i økonomiske krisetider, sier han. En større befolkning i området kan også gi grunnlag for utvikling av tettstedet med mer handel og tjenester. Derfor vil denne gangveien være en investering for fremtiden.

Venstre ser saken i lys av tilflyttingspresset. Det ventes fortsatt stor tilflytting til Follo de neste tiårene. Mange mener at Drøbak må ta sin andel av dette. I kommuneplanen er det tilrettelagt for boligutvikling på Kolstad, og det er innsendt forslag til nye boligområder fra Holt Park og helt ned i Havsjødalen. Hvis kommunestyrets flertall sier ja til dette siste forslaget kan Frognmarka bli åsted for mer enn 1200 nye boliger, hvis vi legger småhus med 0,7 måls tomt til grunn, enda mere med tettere utnyttelse. Dette innebærer nye drastiske inngrep i våre bynære grøntområder.

-I denne sammenhengen er det nå Dals tur til å nyte godt av veksten, mener Lundeby. Mulighetene for stedsutvikling rundt Dal kan begrense behovet for å ta nye jomfruelige områder rundt Drøbak til bolig. Rundt Drøbak er det først og fremst hytteområder og eksisterende boområder som kan utnyttes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**