Ønsker felles miljørådgiver

Kommunestyrene i Røyken, Hurum og Lier har nylig vedtatt en felles energi- og klimaplan. — Hvorfor ikke spleise på en miljørådgiver for å følge opp planene, foreslår Rebekka Borsch, leder i Røyken Venstre og Gunn-Torill Homme Mathisen leder i Hurum Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Rebekka Borsch og Gunn-Torill Homme Mathisen ønsker felles miljørådgiver for å følge opp energi- og klimaplanen.

Foto: Hurum Venstre

– Det er flott at planen endelig er på plass. Nå er det viktig at både politikere og administrasjon følger opp og fyller klimaplanen med innhold.

– Vi er ikke i mål med dette. Tvert imot så er det nå den egentlige jobben begynner. Utover det at klimaplanen skal innarbeides i handlingsprogram og økonomiplan, bør den forankres ytterligere og noen bør få spesielt ansvar for oppfølgingen slik at planen ikke bare blir fine ord på et papir, mener Venstrelederne.

— Vi mener at kommunene på Hurumhalvøya bør ansette en miljørådgiver. Vi ser at økonomien kan være en utfordring, men løsningen kan være at Røyken og Hurum går sammen og deler på en slik stilling, sier Borsch og Homme Mathisen, og påpeker at Lier allerede har en miljørådgiver i 100% stilling.

Hvordan kan vi redusere utslippene våre?

Foto: © Stefan Redel | Dreamstime.com

– Hurum hadde en miljørådgiver for en del år tilbake, men denne forsvant beklageligvis da kommuneøkonomien ble strammere, sier Homme Mathisen. —Jeg mener Røyken og Hurum bør samarbeide på alle områder der dette er mulig og fornuftig og derfor bør vi gjøre det her. Det er viktig at innbyggerne har en person å henvende seg til når det gjelder miljø, klima og forurensning.

-Tydelig politisk forankring er avgjørende for å fylle klimaplanen med innhold. Klimakonsekvenser må bli et aspekt som vurderes i sakene som kommer på kommunenes agenda framover, mener Borsch. – Dessuten bør kommunene opplyse aktivt, og godt synlig, om klima på nettsidene sine. Det kan være alt fra planlagte og gjennomførte klimatiltak og samarbeidsprosjekter til informasjon om hvordan innbyggere kan få nytte av Enova-støtte osv. Slik kan kommunen vise at vi tar temaet på alvor og at vi er "på hugget", sier hun.

Hurum og Røyken Venstre ønsker en grønnere hverdag for kommunenes innbyggere.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det søkes nå om regionale utviklingsmidler for et interkommunalt prosjekt mellom Røyken, Hurum og Lier for å utvikle tiltaksplaner for fem ulike områder: 1. Grønn IT, 2. Best mulig kollektivtilbud, 3. Mobilitetsplan for transporten i kommunenes egne virksomheter, 4. Mer klimaorientert landbruksforvaltning, 5. Informasjon på kommunenes nettsider om klima- og energitiltak for private husstander og næringslivet. Målet er redusert klimagassutslipp og energibruk i kommunene, både i kommunal virksomhet og blant innbyggere og næringsliv. Prosjektet er planlagt gjennomført i 2010 dersom man får pengene man søker om.

-Å gjennomføre tiltakene som skisseres i energi- og klimaplanen vil være en utfordring, men samtidig også en unik mulighet til å tenke nytt og til å skape en bedre og grønnere hverdag for innbyggerne i Røyken og Hurum, avslutter de to.

Les oppslag i Røyken og Hurums Avis her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**