Ønske om bedre tilrettelegging for barnefamilier i Råde

Samfunnet er i stadig endring. Arbeidsdagene forandrer seg, og det er stadig færre og færre som jobber faste tider. Inne i mellom må man begynne tidligere, og ofte må man sitte noen minutter eller timer lengre for å få ting unnagjort før frister utløper. Det er med andre ord veldig få som jobber 08-16.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Elev, elever, skole, lærer, utdanning

Foto: Microsoft

For barnefamilier er dette en ekstra utfordring siden man er avhengige av skoleruter, barnehager, SFO og hjelp fra familie og venner.

I Råde har SFO’ene og barnehagene åpningstider som ligger mellom 06.45-17.00, noe som er gjengse åpningstider i distriktet. I Sverige har SFO og barnehagene åpent mellom 06.00 og 18.00 – dette for at foreldre med ulike arbeidstider skal ha større muligheter til å rekke til og fra jobb.

Åpningstidene i Råde er tilpasset de som begynner på jobb tidligst 08.00 og slutter ca 16.00. For de andre kan det i verste fall bety av man vil være tvunget til å alltid komme for sent på jobb, eller at de alltid må være avhengige av slekt og venner eller at de må lage spesialavtaler med arbeidsgiver.

Vi i Råde Venstre vil at Råde skal bli en kommune som legger forholdene til rette for barnefamiliene. Alle vet at barna er vår fremtid, og med utvidede åpningstider på SFO og barnehager til svensk nivå vil det faktisk være enklere å både ha barn og full jobb, samtidig som barna kan ha en trygg og forutsigbar dag. Samtidig mener Råde Venstre at det er viktig at det offentlige signaliserer at barn ikke bør ha for lange dager og tilbringe for mye tid i barnehagen/SFO. Utvidete åpningstider må derfor kombineres med maksimaltid i barnehager, både pr. døgn og pr. uke.

Christian Holstad Lilleng
Leder Råde Venstre