Samarbeid med private helsetjenester

Interpellasjon til Kommunestyret 24. mars 2010 fra Marie Fangel, Venstre: Tromsø kommunes samarbeid med frivillige organisasjoner og spesielt Tromsø Private Omsorgstjeneste, St. Elisabeth Helsehus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Marie Fangel

Foto: Øystein Nilsen

Jeg henviser til en ytring i avisa Nordlys av Prof. dr. med. Arne Nordøy datert 11. mars 2010, der han påpeker nødvendigheten av samarbeid innen omsorgstjenesten for eldre. Jeg synes det er forstemmende at Nordøy, som har vært den primus motor i Tromsø for å få til en høy kvalitet for eldreomsorgen, ser seg nødt til å trygle om samarbeid.

Stiftelsen Elisabethsenteret ble etablert i 1992 og det har ført en vedvarende kamp for å gjøre gamle St. Elisabeth Hospital til et åpent og skikkelig tilbud til gamle med og uten sykdom. Forebyggende virksomhet og hjelp i en vanskelig hverdag både for den enkelte og for pårørende har vært og er viktige stikkord. Vi står overfor enorme utfordringer hver og en av oss, både når det gjelder nær familie, venner, naboer og samfunnet som helhet, som vi bare må gjøre oss klar til å møte. Stiftelsen har hatt politisk støtte fra ytterst høyre til ytterste venstre.

LHL kom inn som partner i 1998. Det er gjort investeringer for 100 mill kr. Bygget sto ferdig i 2004 og er et av de flotteste tilbud i rehabilitering og forebyggende medisin i hele landet. Tilbudet har vært benyttet av mange eldre i Tromsø.

I 2008 kom et tilbakeslag der LHL trakk seg ut. Etter et formidabelt spleiselag kom senteret igjen på nordnorske hender i 2009 og driften ble overtatt av Tromsø Private Omsorgstjeneste St.Elisabeth Helsehus. Et nytt tilbud for eldre med forebyggende tiltak etableres i disse dager igjen. Det skal også etableres et dagtilbud for pasienter med demenssykdom. Tallrike frivillige har signalisert at de kan være med å hjelpe til.

Hvordan er så samarbeidet med Tromsø kommune? For å spre informasjon om det tilbudet som nå kan gis spurte daglig leder, Tromsø kommune om hjemmetjenesten kunne ta med brosjyre med spørreskjema til brukere de trodde kunne ha nytte av tilbudet, eventuelt formidle det til pårørende og eventuelt kunne være behjelpelig med transport.

Hvordan lød svaret: "Det er vår generelle og prinsipielle policy at hjemmetjenesten ikke skal ombringe informasjon/brosjyre fra private bedrifter". "Hjemmetjenesten kan på samme måte heller ikke ta på seg ansvar for å bringe brukerne til privatdrevne tilbud." Et positivt og imøtekommende svar ? En må her ta i betraktning av Elisabethsenteret har gitt et bredt og faglig meget godt tilbud til syke eldre. Det har bevilget kr. 900.000,- over tre år til opprettelse av eldreoverlegestilling i Tromsø kommune og 1,5 mill. kr. til "Helsestasjon for eldre", en tjeneste Tromsø kommune ville drive videre.

Jeg ønsker å stille følgende spørsmål:

Hvor og når har Tromsø kommune vedtatt en generell og prinsipiell policy som utelukker et samarbeid med private eller frivillige organisasjoner og spesielt de som nå driver St Elisabeth Helsehus?

Er det slik at Tromsø kommune mener de greier å gi et fullgodt tilbud til syke eldre og derfor ikke trenger samarbeid med noen?

I dag står ca 80 pleietrengende eldre på venteliste for sykehjemsplass. Er et dagtilbud til disse på St. Elisabeth Helsehus ikke aktuelt for Tromsø kommune å samarbeide om fordi kommunen har en "policy" som utelukker et samarbeid med private/frivillige organisasjoner?

Marie Fangel (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**