Venstre krever orientering om stafett-nekt

Rektorene i Frogn-skolen sa nei til Tine-stafetten og andre sponsede idrettsarrangementer i år. Venstres Ivar Ruud Eide ba i oppvekstutvalget om at rådmannen orienterer om saken i neste møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Sogsti skole

Foto: Frogn kommune

Skolene i Frogn har sendt lag til Tine-stafetten og andre turneringer der skoler konkurrerer mot hverandre. Rektorene har nå blitt enige om at denne praksisen skal slutte. I Amtas oppslag om saken argumenterer rektorene med at arrangementene er sponset, at ikke alle kan være med og at tiden heller skal brukes på skolefag. Arrangørene på sin side hevder at det ikke er noen begrensning på hvor mange lag en skole kan melde på, så alle kan være med hvis rektor vil.

Ivar Ruud Eide

Foto:

-Vi må få en kopi av beslutningen, og få se grunnlaget for den, sier Eide, som representerer Venstre i utvalg for oppvekst, omsorg og kultur.

Det pågår en debatt om den politiske styringen av kommunen, etter at Formannskapet sendte et utkast til delegeringsreglement tilbake til rådmannen. Delegeringsreglementet styrer hva Rådmannen kan beslutte administrativt, gjerne gjennom å delegere beslutningen til sine enhetsledere, og hva politikerne skal beslutte selv. I debatten fremholdt flere at skolesektoren var et eksempel på et område der politikerne i liten grad tok beslutninger som var viktige for tjenestene.

Rektorene i Frogn-skolen er enhetsledere og har derfor større fullmakter enn rektorer i kommuner som har en skolesjef. Beslutningen om at elevene ikke skulle delta på stafetten var hverken drøftet med foreldre eller politikere før den sto i avisen.

-Dette er et prinsippspørsmål som burde vært avgjort av oppvekstutvalget, avslutter Eide.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**