Barnefattigdommen øker i Råde — hvilke tiltak settes inn mot dette?

De siste ukene har vi sett i media at barnefattigdommen utbrer seg mer og mer i Norge. I en artikkel i Moss Avis kunne vi i tillegg lese at Råde kommune var den kommunen med størst økning av samtlige kommuner i hele Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fattigdom rammer enkeltmennesker — ofte uventet og tilfeldig, og av sammensatte årsaker. En del mennesker er varig ute av stand til å skaffe seg en inntekt de kan leve av. Råde Venstre mener disse skal ha et støttenivå som gir mulighet til et verdig liv. Støtteordninger som er avgjørende for barns livsvilkår, skal være rause. Råde Venstres førsteprioritet vil være å bekjempe fattigdom og helseproblemer hos barn og barnefamilier. For vi starter ikke med blanke ark og like muligheter når vi kommer til verden, og ingen velger sin barndom.

Antall barn i Norge som vokser opp i fattige familier er økende. Fra 2000 til 2006 økte barnefattigdommen på landsbasis fra 5,8 prosent til 7,9 prosent. I reelle tall betyr dette en økning fra 50 000 til 85 000 barn. I Råde er antallet barn som vokser opp i fattige familier i 2006 hele 129 barn.

Det er dessverre ingen signaler som tyder på at utviklingen har vært spesielt annerledes i tiden etter 2006. I løpet av fjoråret kom det flere tilbakemeldinger fra bl.a. Frelsesarmen om at stadig flere oppsøker deres tjenester. For eksempel viser tall fra Bergen at tre ganger så mange barnefamilier hentet gratis mat på slumstasjonen i Bergen i år sammenlignet med i fjor.

Og selv om barn lider mindre nød i Norge sammenlignet med andre land, har ikke disse barna tid til å vente på at foreldrene skal fullføre skoleringsopplegg eller komme i jobbtrening. Barndommen er nå. Derfor trengs et politisk løft umiddelbart. De fleste partier har vært opptatt av å bekjempe fattigdom, men på tross av uttalt vilje går tallene og utviklingen i feil retning.

Det har lenge vært en "politisk sannhet" at universelle ordninger er det beste virkemiddelet for å bekjempe fattigdom. Råde Venstre er enige i at universelle ordninger er viktige, men disse må både differensieres og kombineres med målrettede tiltak for å nå dem som trenger hjelpen mest. Vi har lagt bak oss fire år hvor det fra Regjeringens side utelukkende har vært fokusert på universelle ordninger med samme beløp og samme virkemidler til alle. Resultatene uteblir. Da må vi tillate oss å tenke litt nytt og utradisjonelt. For å få endret livssituasjon er det mange som trenger sammensatt hjelp, i større eller mindre grad. Råde Venstre vil øke bruken av individuelle planer, og sørge for at disse er forpliktende for alle parter: Stat, kommune, helsevesen og den enkelte.

Dessverre så er ikke Råde Venstre representert i kommunestyret i inneværende periode, så spørsmålet er; hva ønsker dagens politiske flertall (Ap/SP/Krf ) å gjøre med barnefattigdommen i Råde? Hvilke tiltak setter de inn for at barna ikke skal bli skadelidende?

Christian Holstad Lilleng
Leder Råde Venstre