Venstre ønsker mer tilpasset opplæring i ungdomsskolen i Råde

Etter at grunnskolen gikk å være niårig til å blir tiårig har den kjente skoletrettheten nådd flere og flere elever i ungdomsskolen. Da den nyeste læreplanen, Kunnskapsløftet, kom for noen år siden gikk skoleverket i den retningen at den ble ennå mer teoretisk, noe som har gjort ennå flere skolelever skoletrøtte allerede før de begynner på videregående skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Råde Venstre ønsker å gjøre noe med dette og ønsker at man i Råde kommune gjennomfører et prøveprosjekt hvor man innfører en mer tilpasset opplæring i ungdomsskolen i en teoretisk og praktisk linje.

Den teorietiske linjen er beregnet å være slik ungdomsskolen er i dag, med fordypning i de emnene man trenger for å gå veien via studieforberedende videregående skole og videre på høgskole eller universitet.

Den praktiske linjen utnytter derimot den såkalte 25%-regelen som ligger inne i Opplæringsloven. Denne regelen beskriver muligheten for å omdisponere inntil 7,5t pr uke fra vanlig undervisning slik at de som har behov for gjøre noe annet enn å sitte i den teorietiske undervisningen får muligheten til dette.

I det daglige vil dette si at elevene ved en slik praktisk linje får opp til 13t pr uke med praktiske fag, dvs 2-3t hver eneste dag. De vil selvfølgelig få de vanlige fagene også, men det vil for eksempel i matematikk legges opp til en praktisk tilnærming av de matematiske problemene.

En slik todelt løsning har mange fordeler. For det første vil de skoletrøtte få et mer praktisk tilbud, noe som vil lette skoledagen deres enormt. For det andre vil man enklere kunne gjennomføre en tilpasset opplæring for både de på den praktiske og den teoretiske linjen i og med at man får mer homogene klasser. For det tredje vil de på den praktiske linjen få en ungdomsskole tilpasset det de skal gå på videregående og for det fjerde vil disse ikke minst få en skolehverdag mer knyttet opp mot sine interesser.

Denne todelte løsningen vil antakeligvis ikke være dyrere enn dagens system fordi såpass mange av de som vil gå på den praktiske linjen allerede har såkalte individuelle opplæringsplaner som, i større eller mindre grad, har medfører lovfestede ekstra lærer- og assistentressurser.

Råde Venstre mener denne todelingen vil være gunstig både for elevene som velger den teoretiske og den praktiske linjen. I tillegg vil denne todelingen bedre oppfylle Opplæringslovens pålegg om at opplæringen skal tilpasses den enkeltes evner og forutsetninger.

Christian Holstad Lilleng
Råde Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**