Dropp moms på e-bøker

Den rød-grønne regjeringen innfører moms på e-bøker. Argumentet er at produksjon og distribusjon er så billig, at e-bøker, uansett moms, vil bli rimelig i innkjøp. Dette er både inkonsekvent politikk og dessuten feil.
Skriver Ulla Nordgarden i dette innlegget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstre er for likebehandling av trykte og digitale bøker og derfor prinsipielt mot moms på e-bøker. Det andre punktet er at det viser seg nå å bli dyrt å bygge opp servere (lagringskapasitet) og kopisperresystemer som man trenger før produksjon og distribusjon av e-bøker. Regjeringen kan dermed med sin politikk, kvele utviklingen av e-boksalg allerede før det er startet.
I tillegg foreslår den rød-grønne regjeringen i sitt nye statsbudsjett å innføre moms på elektroniske tjenester (nedlastbar musikk, filmer, bøker) nordmenn kjøper fra utlandet. Hvordan skal dette skje i praksis? Er det moms på alle tjenester, eller er det bare moms på tjenester til en verdi over 200 kroner? Hvordan forholder man seg til aktører som ikke vil oppgi salg til den norske stat?
I stedet for å komme opp med et byråkratisk forslag som mest av alt vil være et irritasjonsmoment for norske forbrukere, burde finansministeren benyttet anledningen til å slå fast at det ikke skal betales moms ved kjøp av ebøker.

Ulla Nordgarden
Nestleder Drammen Venstre