Vil ha miljørabatt for boliger

Jonas Eilertsen (V) vil gjøre terskelen lavere for å ta i bruk miljøvennlige løsninger på huset. Han foreslår blant annet å halvere byggesaksgebyret for passivhus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Jonas Stein Eilertsen

Foto: Ivar Kvaal

– Det må bli lettere å belønne folk som tenker miljøvennlig, sier venstrepolitiker Jonas Eilertsen. Når partiene skal legge fram sine alternative budsjettforslag for Tromsø kommune i november, har Eilertsen og Venstre lagt inn forslag som skal gjøre det litt gunstigere å velge miljøvennlige løsninger til huset. Ett av forslagene er å halvere byggesaksgebyret for passivhus.

– Det er snakk om omtrent 15.000 kroner per leilighet. Det er kanskje ikke avgjørende for dem som skal bygge hus, men det er et steg i riktig retning for å oppfordre til miljøvennlige løsninger, understreker Eilertsen.

Han vil også gjøre det enklere å installere miljøvennlige løsninger i eldre eneboliger. Derfor vil han også foreslå å redusere gebyr på fasadeendringer.
– Hvis man skal installere varmepumpeanlegg eller solcellepanel, får man gebyr for fasadeendring. Vi ønsker å bruke gebyrsystemet på en smart måte for å oppfordre folk til å velge miljøvennlige løsninger. Vi grønnvasker gebyrsystemet, sier Eilertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**