Lilleng ordførerkandidat for Råde Venstre

Christian Holstad Lilleng ble onsdag gjenvalgt som leder i Råde Venstre under lokallagets årsmøte. Samtidig ble 38-åringen formelt valgt som partiets ordførerkandidat under nominasjonsmøtet samme kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Råde Venstre har ikke vært representert i kommunestyret den siste perioden, men har allikevel hatt en veldig opptur siden stortingsvalget i 2009 med nær tredoblet medlemstallet på halvannet år, et 25-siders valgprogram er klart og partiet stiller med rekordlang liste til kommunestyrevalget til høsten.

Christian Holstad Lilleng

Foto: Sissel K Haugen

– Selv om vi i utgangspunktet er et lite parti, så har 2010 vist at vi engasjerer Råde-folket. Vi har jobbet med å bli skaffe flere medlemmer, få mer kunnskap om hva som skjer i Råde og om hvor Rådesokningene vil at Råde skal gå, samtidig som vi har brukt det siste året på å bygge opp en helhetlig politikk, forteller den nyvalgte ordførerkandidaten.

– Gjennom å snakke med og ikke til folk, så har vi lært utrolig mye. Gjennom våre stands, Facebook, hjemmesiden vår og folkemøtet har vi vært synlige, samtidig som vi har fått veldig mange tilbakemeldinger på hva vi gjør bra og hva som vi må bli bedre på. Det som har vært den mest hyggelige tilbakemeldingen er at Rådesokningene ønsker å engasjere seg, de har meninger, ideer, ønsker og mål for seg, familien sin og Råde, men de trenger noen som kan fronte dem og så har de begrensninger i hvor mye tid de kan legge i det.

Lilleng håper at partiet han representerer kan skape et nytt engasjement i Råde. — Det har kommet inn mange ideer og saker man kan jobbe videre med. Klarer vi å skape et engasjement i Råde igjen kan vi utnytte det enorme potensialet som ligger i kommunen og ikke minst beliggenhet av kommunen!

Som hovedsaker til valget trekker Lilleng fram fem hovedsaker. — Vi må få flere hender i omsorgssektoren, resultatene i skolene må bli bedre, barn og unge må få lov til å føle seg tryggere, vi må minimum halvere sykefraværet i kommunen og så må vi se på kommunestrukturen. I tillegg må vi legge til rette for miljøtiltak, få lagt om RV110 vekk fra Karlshus og dermed etablere et nytt sentrum i forbindelse med togstasjonen og få rettet opp økonomien i Råde.

Med seg i styret får Lilleng Andres Wiik Saxegård, Martin Thyrum, Camilla Hedlund Corneliussen, Reidun Sørlie og Kjell Andre Holstad Aasheim, noe som tilsier at gjennomsnittsalderen i styret gikk ned nesten 20 år.

På valglisten for kommuevalget 2011 ble altså Lilleng førstekandidat og ordførerkandidat, mens Elisabeth Krathe Steve, Kjell Andre Holstad Aasheim og Elin Marie Johannessen følger på de øvrige tre kumulerte plassene. Listen er på 28 personer, 15 kvinner og 13 menn, 15 fra Tomb/Saltnes og 13 fra Karlshus og omegn, 14 personer over og 14 under 40år , og hele 9 under 30 år.

På spørsmål om hvor realistisk det er å ha en ordførerkandidat fra Råde Venstre er Lilleng klar. — Ja, det er realistisk. Vi er rimelig sikker på at vi får minst tre representanter i kommunestyret og tror det bør være sjanse til å få fem eller seks. Slik som kommunestyret er satt sammen i dag vil det si at det er store sjanser for at vi havner på vippen allerede ved to representanter, noe som vil gjøre at vi skal og må være i diskusjonene rundt ordførervervet.

Lilleng tror det blir store forandringer i kommunestyret i Råde etter valget. — Posisjonen, Ap/SP/Krf, vil nok gå på en smell i og med at de innførte eiendomsskatten. Jeg tror at kommunevalget i Råde kommer til å stå mellom Fremskrittspartiet og Venstre fordi media allerede har begynt å fokusere på at et evt flertall med H/Frp gir Frp-ordfører. Min spådom er at Arbeiderpartiet mister de tre representantene de fikk ekstra under sist valg og at Krf og Sp mister en representant hver på grunn av alt rotet sentralt. Dermed blir det minimum fem representanter "ledige" og spenningen ligger i om det er Frp eller vi i Venstre som får dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**