– Et fantasibudsjett

Norsk kemner- og kommunekassererforbund støtter Halden Venstres lovlighetsklage på budsjett 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Generalsekretær Asbjørn O. Pedersen i Norsk kemner- og kommunekassererforbund påpeker overfor NRK Østfold at økonomiplanen i Halden mangler penger til vedtatte tiltak og har feil i investeringsbudsjettet. De mener at budsjettet strider med kommuneloven.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Dagblad

Halden Venstre har derfor tatt initiativ til å kontrollere budsjettet hos Fylkesmannen. – Vi kan ikke ha et budsjett som er ulovlig. Om vi styrer skattebetalernes penger på en ulovlig måte bryter vi folks tillit, sier Venstres lokale leder Geir Helge Sandsmark.

— For oss er det i alle fall greit å se hvor grensen går for hvor luftig et kommunebudsjett kan være. Det vedtatte budsjettet har flere og mer urealistiske salderinger enn det opposisjonspartiene i Halden vanligvis tør å bruke i sine alternative budsjetter her i Halden, sier Sandsmark til Kommunal Rapport.

Les mer hos NRK Østfold: – Et “fantasibudsjett”. Saken er også nevnt i Halden Arbeiderblad og Kommunal Rapport.

Her finner du lovlighetsklagen
Her er forslaget til vedtak
Og her er Ventsres alternative budsjett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**